1. Kies het juiste platform
2. Begin het gesprek op het juiste moment
3. Schrijf een gek-maar-ware kop
4. Wees controversieel, maar niet beledigend
5. Maak je content interactief
6. Vertel een verhaal
Bijna niets heeft zoveel impact als een goed verhaal dat op de juiste manier verteld wordt. ‘Storytelling’ is een beetje een uitgehold begrip geworden helaas. Maar de basistechnieken van storytelling vormen het fundament voor heel veel reportages, artikelen en commercials. Van de drie drie-aktenstructuur (begin- midden-eind) tot ‘the hero’s journey’. Mensen spitsen automatisch hun oren bij ‘er was eens’. Dat komt doordat verhalen ons al sinds het ontstaan van onze soort helpen de werkelijkheid te interpreteren en ons voor te bereiden op mogelijke scenario’s die onszelf zouden kunnen overkomen. Verhalen helpen ons om onszelf te leren kennen, om ons te verbinden aan een hoger doel of aan anderen (empathie). En tot slot hebben verhalen de kracht om onze blik op de wereld te veranderen. En uiteindelijk dus ook hoe we ons verhouden tot en gedragen in die wereld. Ik kan het niet genoeg benadrukken: vertel een verhaal.
