Laten we eerlijk zijn: Mensen over je laten praten is geen sinecure. Met een oneindig aantal blogs, nieuwssites en social media platforms die strijden om onze aandacht, is het moeilijk om op te vallen. Gelukkig zijn er een paar handige manieren om veel mensen te bereiken. Niet alleen in je eigen kring van vrienden of volgers, maar bij een veel breder publiek. Deze tips gaan je helpen je content dat beetje extra power te geven.
1. Kies het juiste platform
Dit lijkt misschien een ongebruikelijke plek om te beginnen, maar het is essentieel. In deze tijd wil je dat je content op zoveel mogelijk plaatsen wordt gepubliceerd. Maar eerst moet je er zeker van zijn dat je het juiste platform kiest. Als je een ongelofelijk stuk content schrijft, maar het verkeerde kanaal kiest, gaat een groot deel van je publiek het missen. En daardoor mis jij een hoop verkeer, shares en engagement. Welk platform je kiest, hangt af van welk publiek je wilt bereiken met welke boodschap. Om een paar voorbeelden te noemen:
Facebook – wacht, facebook? Ja. Facebook voor sociale en maatschappelijke onderwerpen en initiatieven. Gericht op het creëren van een (online) community. Iets oudere doelgroep inmiddels, maar niet minder actief.
LinkedIn voor b-to-b content en tegenwoordig ook steeds persoonlijker verhalen. Maar wel altijd gerelateerd aan de professionele arena.
Instagram voor onderwerpen die visueel aantrekkelijk zijn, en verhalend. Een architectenbureau in duurzame houtskeletbouwhuizen bijvoorbeeld. Let the picture tell the story, baby.
2. Begin het gesprek op het juiste moment
Slim om over na te denken: wanneer begin je het gesprek? Als je leads voor je bedrijf wilt genereren, kun je het gesprek het beste beginnen rond het einde van het jaar, of het begin van het nieuwe jaar. Waarom? Omdat de meeste mensen goede voornemens maken. De perfecte gelegenheid om hen te vertellen over producten of diensten die hen kunnen helpen hun doelen te bereiken. Kijk ook eens op de issuekalender. Zoek themadagen of -weken uit en plan je content ruimschoots van tevoren in. Inhaken op de actualiteit is een stukje lastiger, maar minstens net zo krachtig. Je wilt er in ieder geval zeker van zijn dat het gesprek nog steeds gaande is wanneer je blog wordt gepubliceerd. Wat je zeker niet wilt is mosterd na de maaltijd zijn. Be bold. Time well. Tread carefully.
3. Schrijf een gek-maar-ware kop
Nog eentje waarbij je goed moet weten te balanceren. Natuurlijk wil je een pakkende kop schrijven. Maar wees nooit misleidend. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wat gebeurt er nadat mensen de kop lezen en op je blog klikken, om vervolgens te ontdekken dat het niet is wat ze verwachtten? Probeer in plaats daarvan een gekke maar ware kop te schrijven. Een kop die echt de aandacht trekt. Geef het tijd, gooi ze heen en weer op je afdeling, laat je collega’s ook gekke dingen roepen. Kost iedereen wat tijd en denkkracht maar dan heb je ook je kans om viral te gaan vertienvoudigd. Promise big, and deliver.
4. Wees controversieel, maar niet beledigend
Lastig: als iets viraal gaat, is het vaak polariserend. Da’s een heel hoog koord om op te dansen. Polariseren is ‘het proces waarbij de tegenstellingen tussen groepen in de samenleving sterker worden, waardoor deze steeds meer tegenover elkaar komen te staan.’ Daar wil je natuurlijk niet aan bijdragen met je content. Gelukkig zijn er gradaties. Regel één blijft: wees niet ronduit beledigend, ruw of tactloos. Maar je kunt best een controversieel standpunt innemen. Controversiële onderwerpen zijn namelijk thema’s waar mensen graag over praten. Als je denkt dat iets ‘conversation value’ heeft, ga er dan voor. Zorg alleen wel dat je alles kunt onderbouwen met feiten en gegevens. Maak geen buitensporige beweringen of beloftes die je niet waar kunt maken. Ga niet voor controverse alleen maar om controversieel te zijn. Geloof me. Dat is het niet waard.
5. Maak je content interactief
Engagement drives sales. Als je een onderwerp hebt dat dit toelaat, probeer het dan interactiever te maken. Bijvoorbeeld door polls, quizzen en
call-to-action-knoppen toe te voegen. Polls zijn een geweldige manier om lezers bij het gesprek te betrekken. Daag je publiek uit, stel ze vragen, sleur ze mee in je verhaal. Bedenk manieren om je artikel niet alleen informatief te maken, maar ook een beetje gek en leuk. Kortom: vertel een boeiend verhaal.
6. Vertel een verhaal
Bijna niets heeft zoveel impact als een goed verhaal dat op de juiste manier verteld wordt. ‘Storytelling’ is een beetje een uitgehold begrip geworden helaas. Maar de basistechnieken van storytelling vormen het fundament voor heel veel reportages, artikelen en commercials. Van de drie drie-aktenstructuur (begin- midden-eind) tot ’the hero’s journey’. Mensen spitsen automatisch hun oren bij ‘er was eens’. Dat komt doordat verhalen ons al sinds het ontstaan van onze soort helpen de werkelijkheid te interpreteren en ons voor te bereiden op mogelijke scenario’s die onszelf zouden kunnen overkomen. Verhalen helpen ons om onszelf te leren kennen, om ons te verbinden aan een hoger doel of aan anderen (empathie). En tot slot hebben verhalen de kracht om onze blik op de wereld te veranderen. En uiteindelijk dus ook hoe we ons verhouden tot en gedragen in die wereld. Ik kan het niet genoeg benadrukken: vertel een verhaal.
7. Wees echt en menselijk
Hoe vertel je dat verhaal? Wil je de kans om viral te gaan écht significant vergroten? Wees dan jezelf. Wees echt en menselijk. Maak het persoonlijk. Deel persoonlijke ervaringen en wat je hebt geleerd. Schrijf ook over fouten die je gemaakt hebt. Wees niet bang om jezelf een beetje bloot te geven. Een stevige mening hoeft daarbij zeker niet geschuwd te worden. Humor werkt ook altijd goed. Maar waar je ook voor kiest, wees authentiek. Authenticiteit is een ongelofelijk krachtig wapen in de strijd om de harten van je publiek.
8. Bied voordeel en handelingsperfectief
Wat heb jij je lezers concreet te bieden? Wat kun je in je content opnemen dat ze niet alleen aan het lezen houdt, maar ze ook stimuleert om het met anderen te delen? Misschien heb je een lijst met handige informatie. Of tips en gratis ‘lifehacks’ die mensen kunnen helpen het meeste uit een bepaald aspect van het leven of hun carrière te halen. Wat het ook is, wees niet bang om een voordeel te bieden aan je publiek. Iets wat waarde aan hun leven toevoegt, hoe bescheiden ook. Mensen willen elkaar graag verder helpen. Als jouw content waarde toevoegt, is de kans dat het gedeeld wordt vele malen groter.
9. Ga visueel
Een beeld zegt meer dan de duizend woorden – die deze blogpost inmiddels telt. Er is niets boeiender (of makkelijker deelbaar!) dan visuals. Maak als het kan een infographic of visual die bij je blog past. Als je niet de tijd of de vaardigheden hebt om een infographic te maken, grijp dan naar een online tool zoals Canva of Visual.ly. Daarmee maak je in enkele minuten een infographic. Visuals maken je content veel beter deelbaar en helpen je viral te gaan. Volgens het Chartered Institute of Marketing zegt 75% van de contentmarketeers dat visuele content essentieel is voor marketingcampagnes.
Conclusie
Mensen laten praten over je blog is niet makkelijk. En of iets viral gaat, kun je maar ten dele beïnvloeden. Er zijn echter dingen die je kunt doen om die kans te vergroten. Zorg ervoor dat je het juiste platform kiest voor je content. Begin vervolgens het gesprek op het juiste moment. Maak je content interactief, schrijf een gek-maar-ware kop, bied je publiek een voordeel en handelingsperspectief, ga visueel en wees controversieel, maar niet beledigend. Wees jezelf. Wees echt en menselijk. Vertel een boeiend en relevant verhaal op je eigen manier. En tot slot: vergeet niet om met je publiek in gesprek te gaan zodra ze over je blog beginnen te praten. Hoe meer engagement je krijgt, hoe waarschijnlijker het is dat jouw blog viral zal gaan. Go for it!