Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over Soul Kitchen en onze werkzaamheden. Handig!
Veelgestelde vragen: Soul Kitchen
Wat zijn online marketing campagnes?
Wat is een audience first strategie?
Wat kun je van Soul Kitchen verwachten?
Veelgestelde vragen: Online Marketing
Wat is Social Media Marketing?
Wat is een merk?
Een merk is een naam, term, ontwerp, symbool of een ander kenmerk dat het goed of de dienst van een verkoper onderscheidt van die van andere verkopers. Merken worden gebruikt in business, marketing en communicatie voor herkenning en, belangrijker nog, om waarde te creëren en op te slaan voor het merk (merkwaarde), ten voordele van de klanten van het merk en haar eigenaren. Een merk is de collectieve impact of blijvende indruk van alles wat wordt gezien, gehoord of ervaren door mensen die in contact komen met een bedrijf en/of haar producten en diensten.
Wat is branding?
Het proces van het creëren en onderhouden van een merk noemen we ‘branding’. Dit is niet iets dat je eenmalig doet; het verdient constante aandacht, zeker in een tijd waarin technologische ontwikkelingen, globalisering en digitalisering ervoor zorgen dat je steeds minder regie hebt over je merkcommunicatie.
Branding betekent volgens Soul Kitchen dan ook niet alleen een merk bouwen, maar vooral koersvast blijven. Branding is een spel van lange adem. Wij geloven dan ook in lange termijn relaties met onze klanten. En: altijd werken vanuit de essentie. Noem het je why, je purpose, je diepste wezen of je hogere doel. Wij noemen het soul: de optelsom van hart en hoofd. En we gaan er steeds weer naar op zoek.
Wat is online marketing?
Online marketing is het gebruik van digitale kanalen en activiteiten om een boodschap over het merk, de producten of diensten van een bedrijf te verspreiden onder potentiële klanten. Nu digitale platforms (websites, content platforms en apps) een steeds grotere rol spelen in marketing en communicatie en het dagelijks leven, en naarmate mensen steeds meer digitale apparaten gebruiken in plaats van fysieke winkels te bezoeken, is online marketing onmisbaar geworden. Online marketing omvat vaak een combinatie van marketingactiviteiten en kanalen, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachinemarketing (SEM), contentmarketing, influencer marketing, contentautomatisering, datagestuurde marketing, e-commerce marketing, social media marketing, social media optimalisatie, e-mail direct marketing, e-books etc.
Wat zijn online marketing campagnes?
Digital campaigns zijn online marketing activiteiten die jouw merk, website en business in de digitale wereld te laten groeien. Je bent met je bedrijf of organisatie op weg. Je content platform en je socials werken hard om potentiële klanten, donateurs, ambassadeurs of leden te werven.
Maar doe je de goede dingen? En doe je de dingen goed? Online marketing, SEO, SEA, SEM, website-analyses en optimalisaties zijn onmisbare schakels in je digital campaign strategie. Inzichten in resultaten bieden de voedingsbodem voor constante verbeteringen aan je content en je website. Cijfers over bereik, views, clicks en conversie, we zijn er gek op.
Wat is contentmarketing?
Zoals marketing goeroe Seth Godin jaren geleden al verkondigde: contentmarketing is the only marketing left. Maar wat is het nou precies? Contentmarketing is een vorm van marketing gericht op het creëren, publiceren en verspreiden van relevante, inspirerende en/of informatieve content voor een online doelgroep. Het wordt vaak door bedrijven gebruikt om:
- merkbekendheid te creëeren;
- het merk te laden met associaties, waarden en emoties.
- engagement te stimuleren;
- leads te genereren en verkopen te verhogen;
- te bouwen aan een netwerk van stakeholders en ambassadeurs;
- te zorgen dat mensen een duurzame relatie met het merk aangaan.
Contentmarketing is anders dan traditionele online marketing omdat het een radicaal andere benadering heeft. In plaats van uit te gaan van de wens en het aanbod van het bedrijf, begint contentmarketing bij het publiek. Het idee dat centraal staat bij contentmarketing is dat een merk iets waardevols moet geven om er iets waardevols voor terug te krijgen. Bij deze relatief nieuwe vorm van marketing is er dus geen sprake van directe verkoop. In plaats daarvan bouw je als bedrijf of merk eerst aan vertrouwen en een band met je publiek. Door waardevolle gratis content te creëren en te delen.
Wat is een audience first strategie?
Wanneer je als bedrijf kiest voor contentmarketing, moet je beginnen met je publiek centraal te stellen bij al je marketing- en communicatie. Rond die audience first benadering hebben we Soul Kitchen gebouwd. Zodra je de behoeften van je publiek in elke overwegingsfase hebt geïdentificeerd, kan informatie in verschillende formats en vormen worden aangeboden, waaronder nieuws, video, white papers, e-books, infographics, e-mailnieuwsbrieven, casestudy’s, podcasts, handleidingen, vraag- en antwoordartikelen , foto’s, blogs, vlogs, top 10 lijstjes en interviews.
Wat is een content platform?
Content platforms zijn websites die uitsluitend gericht zijn op het zo goed mogelijk presenteren van inspirerende, unieke en relevante content, die op een logisch moment bij de juiste mensen onder de aandacht wordt gebracht. Door je verhaal met ijzeren regelmaat te blijven vertellen hou je de connectie intact en verstevig je de band. Door je publiek uit te nodigen onderdeel van je verhaal te worden, bouw je een community. Storytelling is je weapon of choice. Een goed verhaal, goed verteld is nog altijd de snelste weg naar het hart en daarmee naar een betekenisvolle, hechte en duurzame relatie met je achterban, je klant of je publiek.
Wat kun je van Soul Kitchen verwachten?
Wij geloven dat contentmarkting de beste, meest (kosten)efficiënte manier is om op lange termijn maximaal rendement uit je marketing- en brandingactiviteiten te halen. En dat contentmarketing alleen werkt als drie zaken optimaal op elkaar afgestemd zijn: je branding, je website of content platform en je online marketingcampagnes. Die drie zaken zijn namelijk onderling nauw verbonden; de zwakste schakel bepaalt je succes.
Verwacht bij Soul Kitchen geen snelle babbels en opgeklopte marketingverhalen. We houden het graag simpel, transparant en behapbaar. Het mooie van contentmarketing is namelijk dat het uiteindelijk allemaal draait om de kwaliteit van wat je produceert. En dat staat bij ons bovenaan. Content die zich onderscheidt door je publiek te geven wat ze willen, in elke overwegingsfase. We werken met een doordachte en bewezen aanpak (het See Think Do Care model) die het maken van een online marketingstrategie die echt werkt voor iedereen toegankelijk maakt, van multinational of eenmanszaak. En we gaan voor de langere termijn. Want content marketing is een spel van geduld en lange adem.
Hoe werkt Soul Kitchen?
Onze hele manier van denken en werken is gebaseerd op één simpele, diepe overtuiging: brands are stories. Wat wij in ultimo doen is: merken helpen hun verhalen te vinden, vangen en verspreiden en er zoveel mogelijk mensen mee te raken.
- We werken het liefst voor organisaties die (ook) maatschappelijke winst nastreven.
- We doen zo weinig mogelijks ‘one offs’ maar gaan voor lange termijn relaties.
- We kiezen kwaliteit boven kwantiteit.
Wat maakt Soul Kitchen uniek?
Soul Kitchen bestaat uit een harde kern van drie specialisten die in combinatie meer weten en kunnen dan apart. Die synergie creëeren we – samen met ons grote netwerk van schrijvers, redacteuren en beeldmakers – ook voor onze klanten. Maar wat is de echte voorsprong die we hebben? Ervaring? Hebben we zeker, opgeteld zo’n 60 jaar – and counting. Kennis ook, te over. Maar vooral: soul. We bring soul to the party.
Ziel is het kruispunt waar hoofd en hart samenkomen. Ook bij het bouwen en onderhouden van een merk draait alles om de balans tussen ratio en emotie. We gaan op zoek naar de ziel van het merk en de organisatie. En we zorgen dat in alles wat we doen die ziel doorschijnt. Zo bouw je aan een sterk, duurzaam en betrouwbaar merk.
Soul is the intertwining of the mind and the heart, the complex of all our knowing and believing. Soul is the complete activity of the inner person.
Wat is SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van SEO verbeter je een website of app om een hogere positie te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. SEO bestaat uit doorgaans uit drie fundamenten:
-
- Content relevantie
- Website techniek
- Domein autoriteit
Om hoger te ranken in de organische zoekresultaten is het belangrijk om in alle onderdelen te investeren. De expertise van Soul Kitchen gaat zowel uit naar het bedenken, ontwikkelen en schrijven van relevante content, als naar het optimaliseren van de website techniek en het verbeteren van de domein autoriteit.
SEO is vakwerk en vergt aandacht en tijd. Het is bij uitstek een langetermijnstrategie om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Snelle resultaten kun je daarom niet ineens verwachten. Vanuit Soul Kitchen zien wij SEO zien als een investering in de toekomst, waarvan je de dividenden pas weken of zelfs maanden later ontvangt.
Uiteindelijk is het de investering waard. Verkeer vanuit SEO is niet alleen gratis, maar vaak ook veel relevanter – met als gevolg een hogere conversiepercentage en meer groei van jouw business of organisatie. Kostentechnisch gezien levert SEO daarom meestal de hoogte ROI op.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising en wordt in het Engels ook wel PPC of Pay-Per-Click genoemd. Met SEA kun je direct adverteren op Google en andere vergelijkbare zoekmachines, zoals Bing en Yahoo. SEA kan een effectieve manier zijn om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Vanuit Soul Kitchen zien wij SEA als belangrijk een middel om op korte termijn verkeer naar jouw website aan te jagen.
Aan de hand van betaalde advertenties worden jouw producten of diensen zichtbaar onder een relevante doelgroep. SEA is met name interessant doordat je gericht kan adverteren op tijd, locaties, interesses, leeftijd, inkomen, zoekintentie, etc. SEA kan daarom zeer effectief werken om een product of dienst bij jouw publiek onder de aandacht te brengen.
Toch benadrukken wij altijd dat alleen de inzet van SEA vaak niet voldoende is om structureel online te groeien en te winnen van jouw concurrenten. Ja, SEA is voor de korte termijn interessant, maar uiteindelijk draait het niet om meer verkeer, maar om meer kwalitatief verkeer.
Bezoekers met een duidelijke interesse in de content op jouw website. Dit zijn de bezoekers die micro en macro conversies uitvoeren, wat resulteert in een toename van leads, aankopen, opdrachten en/of aanmelden. Om meer kwalitatief verkeer naar je website te krijgen adviseren wij om ook te investeren in een SEO traject.
Wat is Web Analytics?
Web analytics wordt volgens ons het best omschreven in de blog van Avinash Kaushik. Hij beschrijft web analytics als (1) de analyse van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens van uw website en jouw concurrenten, (2) om de online ervaring van uw klanten en potentiële klanten te verbeteren, (3) wat zich uiteindelijk vertaalt in gewenste (online en offline) resultaten.
Web Analytics vormt de basis om de gebruikersvriendelijkheid van je website te verbeteren, conversies te optimaliseren en om KPI’s en targets bij te houden. Een gedegen online strategie gaat daarom altijd gepaard met de inzet van web analytics.
Belangrijke web analytic tools die wij binnen Soul Kitchen gebruiken zijn:
Wat is Email Marketing?
E-mailmarketing betekent communicatie over jouw producten en/of diensten via e-mail. Deze e-mails belanden altijd bij een zeer relevante doelgroep, aangezien dit mensen zijn die via jouw website zich hebben ingeschreven. E-mailmarketing is nog steeds een belangrijk digitaal mediakanaal en staat bekend als een effectieve tool om nieuwe klanten te werven en om relevant te blijven voor je bestaande klanten. Wij zijn gek op het maken van nieuwsbrieven. Van vormgeving en content tot conversie-optimalisatie en lead-generation. Benieuwd naar een aantal van onze voorbeelden? Lees dan verder in onze blog over Email Marketing en Lead Generation.
Wat is Social Media Marketing?
Social media marketing (SMM) is een onderdeel van online marketing die sociale media inzet als marketingtool. Het doel van SMM is om de online zichtbaarheid van een bedrijf of organisatie te vergroten door content te maken die gebruikers willen delen met hun sociale netwerk. Soul Kitchen is geen SMM bureau, maar wij beschikken over gedegen kennis over en ruime ervaring met social media marketing om te adviseren over gepaste en effectieve sociale media strategie en uitvoering.