• Home
  • What
  • Who
  • Work
  • Blog
  • Contact
Soul Kitchen

Blogs

storytelling tips

Storytelling tips: een verrassend simpele formule voor succes

Iedere dag worden we blootgesteld aan honderden boodschappen. We beseffen meer dan ooit: tijd is een schaars en kostbaar goed en aandacht is een keuze. Hoe zorg je dat jij de aandacht van je publiek vangt en vasthoudt? Dat jouw boodschap blijft plakken? En dat ze voor jou kiezen, als ze voor de keuze staan? 

Niet met een spervuur van bulletpoints aan feiten en voordelen. Laat staan een presentatie volgebouwd met statistiek, grafieken en data. (pas op: je riskeert daarmee ook nog eens ‘death by powerpoint’.) Natuurlijk kun je data, retoriek en feiten gebruiken. Maar niet teveel en niet direct. Je moet ze inbedden in iets dat mensen als sinds mensenheugenis op het puntje van hun stoel kan houden. Waarin ze zichzelf kunnen herkennen. Iets dat gigantische impact heeft op hoe we ons elke dag gedragen. Een verhaal. 

“Tell me the facts and i’ll learn. Tell me the truth and i’ll believe. But tell me a story and it will live in my heart forever” 

Is dat moeilijk? Ja en nee. De grootste kunst is het dicht bij jezelf te houden, en toch een universele boodschap over te brengen. En dat is een vaardigheid die je kunt aanleren. Dit is de formule: boodschap + voorbeeld = verhaal. 

De belangrijkste storytelling tips

Tip 1 : Boodschap 

Laat jij je zomaar vertellen wat je moet denken of doen? Pas als je weet waarom je iets zou moeten doen of denken, ga je er over nadenken. En pas dan kun je misschien je mening veranderen, of zelfs je gedrag. Goede verhalen hebben meer dan een standpunt; ze hebben een boodschap. Wat wil je dat je publiek doet en waarom wil je dat ze het doen? Dat is je boodschap. Formuleer hem zorgvuldig. Zijden handschoentjes hier. 

Tip 2: Voorbeeld

Boodschap helder? Dan is het nu tijd om die zo goed mogelijk te brengen. Zoek naar voorbeelden van ervaringen die jouw boodschap ondersteunen. Verkoop je veilige liften, zoek en vertel dan een verhaal over kantoorgenoten die 48 uur vastzaten in een lift. Verkoop je reisverzekeringen? Vertel over de ervaring van twee reizigers die in een ver vreemd land zonder geld kwamen te zitten en in een aftands ziekenhuis belandden. Vertel hoe jij hun leven beter maakt. Laat zien welke waarde je toevoegt. Hoe je ze helpt het beste uit de situatie te halen. Of de beste versie van zichzelf te worden.

Tip 3: Verhaal

Nu komt pas het moment om feiten en cijfers te gaan inzetten. Stut je voorbeeld op strategische punten met een feitelijke terzijde. Bijvoorbeeld een statistiek over het aantal ongelukken met onveilige liften of hoeveel levens jouw reisverzekering al heeft gered. Ik roep maar wat. Vul zelf de velden in. Het is het beste om daarnaast wat korte testimonials uit de praktijk te gebruiken. Iets waarin je publiek zichzelf herkent. ‘Hey, dat kan mij ook overkomen.’ Of: ‘Hey, als zij het kan, kan ik het misschien ook wel’.

Verweef deze feiten, terzijdes en anekdotes slim in je betoog. Gelukt? Gefeliciteerd: je boodschap heeft zojuist 80% meer kans gekregen om over te komen. Het is een verhaal geworden. De volgende stap is: aan wie ga je het vertellen? 

Tip 4: Weet tegen wie je hebt 

En wanneer. Een deel van jouw publiek staat misschien wel open voor je boodschap. Maar een heel groot deel ook (nog) niet. Helemaal in de huidige tijd van ‘information overload’ is het risico dat je niet gehoord wordt levensgroot. De kans dat ze luisteren neemt exponentieel toe als jij aansluit bij hun situatie op dat moment. Wij noemen dat overwegingsfases. 

Lees hier meer over onze audience first werkwijze met het see-think-do-care model 

Mensen die helemaal bovenin – en nu ga ik een belegen woord gebruiken – de funnel zitten, zijn je zogenaamd ‘see’ publiek. Potentieel geïnteresseerd in jouw dienst of product maar ze zijn zich daar nog niet van bewust. Tegen die mensen direct beginnen over de voordelen is kansloos. Ze zullen je glashard negeren. Wat ze niet zullen negeren is een goed verhaal. Het voordeel van investeren in storytelling in de See-fase is dat je in latere overwegingsfases helemaal niet meer zoveel woorden nodig hebt. Vaak vertellen de feiten en cijfers dan genoeg. Jouw boodschap is namelijk, dankzij het voorbeeld, al blijven plakken. 

Meer weten over het inzetten van storytelling in je communicatie of contentmarketing? Kom praten.

Terug naar overzicht
Storytelling

Hoe zorg je dat jij de aandacht van je publiek vangt en vasthoudt? Ontdek nu de belangrijkste storytelling tips.

Door: Joost Marsman

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en inzichten. We gaan zorgvuldig met je gegevens om en als je het niks vindt, schrijf je je net zo makkelijk weer uit.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contact

Audience first: nog altijd een winnende strategie

In de begindagen van Soul Kitchen, nu een jaar of vier geleden, riepen we: “Wij helpen je online groeien! Maar de juiste branding is…

Verkoop geen product of dienst. Verkoop een nieuwe manier van denken

Succesvolle marketing begint bij het begrijpen van mentale modellen en weten hoe je die verandert. Mindshare before market share

Zo bouw je in 2023 (verder) aan een ijzersterk merk

Een sterk merk is een ongelofelijk waardevol bezit. Maar hoe bouw je zo’n merk? Om te beginnen door branding niet te zien als een…

Meer artikelen
SoulKitchen B.V. Prinsenlaan 2 | 3732 GN De Bilt KVK 86012320 | BTW NL863831473B01
  • Contact
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • FAQ
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
Beheer cookie toestemming
We plaatsen functionele en analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}