‘Wat is een contentplatform eigenlijk? En waarin is het anders dan een ‘gewone’ website?’ We krijgen die vraag vaak en het is ook een logische. Want op een website staat toch ook content? Daar plaats je toch ook blogs en nieuws? Via de website kun je toch ook contentmarketing bedrijven? Klopt allemaal. Er zijn veel overeenkomsten. Maar er zijn ook grote verschillen. Die zetten we hieronder op een rij. Zodat jij weet wat je nodig hebt: een website of toch een contentplatform.
Bij Soul Kitchen maken we zowel websites als contentplatforms. Zo bouwden we websites voor SAOZ, Barentsz en maakten we contentplatforms voor MaatschapWij en het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (De fysiotherapeut). Als je ze bekijkt zie je waarschijnlijk al hoe ze van elkaar verschillen in vorm en functie.
1. Je merk vs je je publiek
Op een website draait bijna alles om jou, op een contentplatform draait alles om je publiek. En daarmee hebben we gelijk het grootste verschil te pakken. Op een website vindt je publiek (informatie over) diensten, producten, eventueel een webshop en corporate informatie als de missie, visie en geschiedenis. De content is bedoeld om potentiële klanten, leden of donateurs te informeren over jouw organisatie, wat je doet en wat ze bij je kunnen vinden. Het design is onderdeel van de huisstijl en sluit aan bij de visuele identiteit van je bedrijf of organisatie. Een beetje plat gezegd: je website is je online visitekaartje en/of de online versie van je fysieke winkel, bedrijf of organisatie.
Op een contentplatform vindt je publiek informatie en inspiratie over zaken die niet direct gerelateerd zijn aan je bedrijf, maar die veel meer aansluit bij hun natuurlijke interesses op dat moment, met content die antwoord geeft op hun vragen, inspeelt op hun wensen en behoeftes, ze inspireert in actie te komen of hun gedrag te veranderen. Ook qua design heb je bij contentplatforms veel meer vrijheid. Je hebt weinig tot niks te maken met huisstijl, je hebt te maken met wat je publiek aanspreekt. Bijvoorbeeld: als je richt op mannelijke 50-plussers die houden van fietsen zul je een hele andere uitstraling zoeken dan bij een platform voor vrouwen van tussen de dertig en veertig die gek zijn op motoren.
2. Online marketing vs content marketing
Om bezoekers naar je website of webshop te leiden zet je online marketing in. Natuurlijk heb je daar wel content voor nodig, maar het draait vooral om SEO, Google Ads, bannering en slimme retargeting. Het is meer push dan pull. Content- of inboundmarketing draait het om en stelt niet je product of dienst, maar je publiek centraal. Een audience first strategie is de basis in contentmarketing. Je contentplatform is de centrale hub waar het allemaal samenkomt. Dat brengt me op een ander verschil tussen online marketing en contentmarketing.
- Online marketing = het vermarkten van producten en diensten
- Content marketing = het vermarkten van ideeën en overtuigingen
Daarom past content marketing zo goed bij betekenisvolle ondernemingen, NGO’s en non-profits. Hun dienst of product is immers (een deel van) de oplossing voor een maatschappelijke misstand als inkomensongelijkheid of een wereldwijd probleem als klimaatverandering. Maar daarover meer in een andere blog.
3. Statisch vs dynamisch
Terug naar het verschil tussen websites en contentplatforms. Een website is vrij statisch. Je bedrijf of organisatie waait immers niet met alle winden mee en is ongevoelig voor de waan van de dag of de hype van de maand. Je missie en visie veranderen niet om de paar jaar. Natuurlijk moet je zorgen dat je website up to date blijft, voldoet aan de laatste AVG regels en zul je echt wel eens wat landing pages en content moeten toevoegen of verwijderen. Maar in de basis ga je er niet teveel en te vaak aan morrelen.
Een contentplatform is dynamisch; het is een vehikel om verhalen te vertellen, autoriteit op te bouwen in jouw niche en je publiek te informeren, inspireren en eventueel activeren. Contentplatforms vereisen constante aandacht. Voor een succesvol contentplatform heb je de volgende zaken nodig:
- – Content strategie
- – Content Kalendar
- – Content Formats
- – Community building (tools voor engagement en dialoog met je publiek)
- – Online Marketing en social media strategie
4. Branding vs positionering
Merken zijn net mensen. Stel je voor: je bent op een feestje. En nu ben je op een begrafenis. Gedraag je je in beide situatie hetzelfde? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Bij een popconcert kleed je je anders dan op kantoor. Wordt je in die daardoor ineens een ander mens? Je past je aan aan de situatie, aan wat de omgeving vraagt of van je verwacht. Dat is positionering. En dat is precies het verschil tussen identiteit (branding) en positionering.
Een lange inleiding om te komen tot het belangrijkste verschil tussen contentplatforms en websites: een website is er om invulling te geven aan je merk, aan je branding. Het is je onveranderlijke kern. Je karakter. Je contentplatform geeft invulling aan je positionering. Die kan veranderen, inspelen op actualiteit, aansluiten op maatschappelijke trends en ontwikkelingen. Afhankelijk van waar op dat moment de sweet spot zit tussen jouw verhaal en de wensen van je publiek, kun je die positionering aanpassen. En juist daarom pleiten wij altijd voor stand alone content platforms, los en onafhankelijk van de corporate website.
Last but not least: wat is de ROI van contentplatforms
Wat jij nodig hebt -een website, contentplatform of een hybride website- hangt helemaal af van je (online) doelen. Een content platform kan in de marketingmix een belangrijke rol spelen als het gaat om groei. Het is niet de meest eenvoudige manier van marketing. Maar als je drie basisregels volgt, kun je er jarenlang vruchten van plukken.
Regel 1: geef het tijd. Succes in content marketing is een kwestie van je koers bepalen -je content marketing strategie-, een solide fundament leggen -je contentplatform- en dan bouwen, bouwen, bouwen. Begin er niet aan als je het ziet als (onderdeel van een) een kortlopende campagne. Pas na een half jaar ga de eerste echte resultaten zien in de vorm van een engagement, abonnees, donateurs, ambassadeurs en/of leads. Onderweg leer je publiek steeds beter kennen, waardoor je je strategie verder kunt aanscherpen en je bereik structureel kunt laten groeien. Daarvoor hebben we bij Soul Kitchen een beproefd framework, inclusief online dashboard met KPI’s en targets waarmee je constant kunt monitoren of je nog op koers ligt.
Regel 2: geef het aandacht. De tweede voorwaarde van succesvolle content marketing is een solide strategie en een constante stroom van content. Een strakke contentkalender en een goede workflow zijn essentieel. Wij werken met een vast team van schrijvers en filmers om te zorgen dat we elke dag nieuwe unieke content voor onze klanten produceren. Want wat je aandacht geeft, groeit.
Regel 3: geef het budget. Laten we eerlijk zijn: dit is vaak het lastigste punt. Als marketeer / ondernemer wil je het liefst zo snel mogelijk zoveel mogelijk bang for your buck. Maar content marketing is een marathon, geen sprint. Wij hebben net zo veel contentplatforms zien sneuvelen op argwaan en ongeduld als zien slagen op vertrouwen en volharding. Daarom maken we altijd afspraken voor minimaal een jaar en werken we met een maandelijkse retainer als het gaat om contentcreatie en contentmarketing. Dat geeft continuïteit, rust, kwaliteit en de beste resultaten.