Het is altijd druk in social medialand. Iedereen wil je 24/7 op de hoogte houden van z’n laatste nieuws en nieuwe producten of diensten. Om te ontdekken welke social media strategie bij jouw bedrijf past, moet je nadenken over wie je publiek is en wat je ze wilt vertellen. Anders schiet je met hagel en bereik je eigenlijk nooit je doel. Hoe zet jij social media in 2022 gericht in? Haal je alles eruit wat erin zit? Bereik je de juiste mensen? Welke trends moet je volgen en welke kun je rustig links laten liggen? Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.
Om jouw publiek te bereiken is de juiste content op het juiste kanaal essentieel. Volg geen hypes omdat iedereen dat doet. Kijk naar je merk, waar je uniek in bent en definieer je publiek en hun overwegingsfases. Pas dan kun je bepalen of – en welke – social media je in moet zetten. Dat zijn er tegenwoordig nogal wat, van LinkedIn en Facebook (op naar de metaverse!) tot Instagram, Pinterest en Snapchat.
Voice: here to stay
Social media staat anno 2021 steeds meer in het teken van geluid, waaronder spraak. Toen Clubhouse in de eerste helft van 2021 opkwam was deze op voice gerichte social app in één klap het gesprek van de dag. Door de directe interactie wilde iedereen eraan meedoen. Letterlijk in gesprek gaan en een intieme band opbouwen met je publiek; voice maakt het mogelijk. Hoewel Clubhouse de belofte (nog) niet helemaal waarmaakt, zette het een flinke beweging in gang. Want na de lancering heeft iedere grote speler in social medialand de voice functie in een razend tempo ontwikkeld en geïntroduceerd. Dat niet alleen; Clubhouse heeft ook een positief effect gehad op de groei van podcasts. Podcasting zat al langer in de lift maar dankzij de voice functies op social media (en uiteraard ook Covid-19) wordt die stijgende lijn hard doorgetrokken. Ook al bestaat voice content op social media nog maar kort, het is nu al niet meer weg te denken.
Sonic branding
Geluid in de bredere zin kreeg in 2021 steeds meer aandacht. Merken ontdekken dat het een zeer belangrijke pijler is in de branding en positionering. Voor jouw social media strategie in 2022 is het dan ook belangrijk dat je nadenkt over de rol van voice en sonic branding. Denk aan geluid onder video’s en eventuele voice-overs, maar ook short-form audio en muziek die je gebruikt bij Reels of TikTok. C’est le ton qui fait la musique; de toon, de muziek, de manier van praten … het moet passen bij jouw merk én je publiek.
Targeting: terug naar de basis
Zoals er altijd nieuwe functies bijkomen in social medialand, gaan sommige functionaliteiten juist weer terug naar de basis. Targeting bijvoorbeeld. Met het verdwijnen van de third party coockie én de verhoogde mate van controle door internetgebruikers over hun eigen gegevens, gaat online advertising in feite terug naar de kern. Het draait weer meer om demografische gegevens, in combinatie met interesseprofielen en gedrag binnen een specifiek platform.
Dit is onder de grote social media bedrijven niet onopgemerkt gebleven en zij zijn dan ook druk bezig om hun targetingmogelijkheden – op basis van eigen data – te optimaliseren. Zodat ze marketeers van andere bedrijven kunnen helpen om het juiste publiek te bereiken dankzij hun nieuwe en/of uitgebreide mogelijkheden. Facebook zet bijvoorbeeld meer in op functionaliteiten zoals automatische target-uitbreiding. En ook Snapchat kondigde nieuwe (geautomatiseerde) functies aan voor advertentietargeting.
De toekomst is meta
2021 was ook het jaar waarin we een doorkijkje kregen in de toekomst van het wereldwijde web. En die toekomst heet (volgens Mark Zuckerberg) Metaverse. Het idee hierachter is dat mensen niet gemaakt zijn om de hele dag naar kleine platte schermpjes te kijken (oh ironie!). Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zorgen voor een digitale projectie van de echte wereld. Eentje die – volgens kenners – een economie oplevert die nog groter is dan het huidige internet. Zuckerberg kondigde eerder al aan dat Facebook een metaversebedrijf zal worden en zette dat kracht bij door Horizon Workrooms te lanceren; een app waarmee meetings in virtuele realiteit plaatsvinden. Klinkt wellicht nog wat futuristisch? Dat hebben we vaker gedacht de afgelopen jaren …
In 2022 mogen we de maatschappelijke ontwikkelingen rondom privacy, veiligheid en censuur niet vergeten. Die oorlog zal ook volgend jaar zeker niet beslecht worden, zolang partijen als Google niet eens met hun ogen knipperen bij een boete van 2,4 miljard wegens machtsmisbruik. En dan zijn er natuurlijk nog de privacy-issues rondom TikTok en Huawei en de open vraag wat de impact zal zijn van Mark’s metaverse.
Social media strategie: focus op de kern
Op al die globale ontwikkelingen heb jij natuurlijk precies nul invloed. Uiteindelijk is social media ook in 2022 gewoon een cruciaal onderdeel van je online marketing activiteiten, vooral als het gaat om je SEE-publiek. Sociale media zijn nog altijd een efficiënte en betaalbare manier om je publiek te bereiken en awareness te creëren. Slimme retargeting kan daarbij helpen. Maar waar het vooral om draait – we kunnen het niet genoeg benadrukken – is steengoede content, opgebouwd vanuit je merkverhaal, consistent verspreid via de juiste (sociale) kanalen. Waar je publiek is, daar moet jij ook zijn.
Vliegende start in 2022
Blijf ook in 2022 trouw aan jezelf, aan jouw DNA en je ‘soul’. Waarom doen jullie wat je doet? Wat maakt jullie anders dan de rest? Wat is de purpose, hoe help je anderen en/of de Aarde? Wil je volgend jaar een vliegende start maken met je social media strategie? Ons gratis Soul Canvas helpt je om jouw unieke merk-dna helder en beknopt vast te leggen. Dat zorgt voor een solide fundament voor al je communicatie. Download hier het Soul Canvas. Heb je hulp nodig bij het invullen? We staan voor je klaar!
En oh ja, volg je ons al op social media? Dan mis je nooit meer een update. 😉