Sinds marketinggoeroe Seth Godin riep dat ‘content marketing the only marketing left’ is, worden we overspoeld door een content-tsunami waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Hoe zorg je dat jouw content wél gezien en gewaardeerd wordt? Daar is een simpel ABC-tje voor.
Er is in ons leven eigenlijk maar één ding echt schaars, omdat we er met elke dag die verstrijkt alleen maar minder van krijgen: tijd. Onze technologische vooruitgang drijft voor 90% op het verlangen zo efficiënt mogelijk om te gaan met onze tijd. Kijk naar de manier waarop we ons verplaatsen. Naar hoe we goederen produceren. Hoe we informatie consumeren. Steeds sneller, steeds op zoek naar maximale efficiency. Everything now. On demand. Same day delivery.
De content squeeze
Dat is de content squeeze: informatie vs tijd. Van het eerste steeds meer, van het tweede steeds minder. Hoe kom je daaruit? Alleen maar meer content produceren is jezelf verstaanbaar proberen te maken in een volle kroeg tijdens piekuur met Hazes op tien. Kansloos. Kwantiteit wordt zwaar overschat in content marketing. Maar SEO dan? Google wil toch vaak en veel nieuwe content zien? Klopt. Maar Google vindt één ding nog belangrijker dan kwantiteit en dat is relevantie.
Vergeet SEO
Voor veel content marketeers is Google god. En dat is begrijpelijk. Maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Google past zo vaak hun algoritmes aan dat SEO-optimalisatie een zeer onzekere ‘wetenschap’ is geworden. Als je content gaat maken, doe dat dan niet om bovenaan te komen op God’s lijstje maar om je publiek te helpen met inspirerende, relevante en hoogwaardige content.
Dat moet je natuurlijk meten en monitoren en ik beweer ook niet dat je niets aan SEO moet doen, integendeel. Maar je moet het niet leidend maken. Dit is bij Soul Kitchen het mantra over SEO: relevantie leidt, SEO volgt.
Het ABC van goede content
Is dat makkelijker gezegd dan gedaan? Jazeker. Het vereist denkwerk, creativiteit en doorzettingsvermogen. Maar er zijn drie woorden die aan de basis staan van succesvolle content, in welke vorm dan ook. Als je het ABC hieronder op orde hebt, kom je al een heel eind.
Aantrekkelijk
Zorg voor een pakkende kop, een passende visual, een helder intro. Een vloeiende en logische user experience. Maar bovenal: zorg dat je content past bij wie je bent én bij wie je wilt bereiken. Tone of voice, uitstraling en inhoud; alles moet je merkwaarden bevestigen en versterken. Kortom: Dress how you want to be adressed
Betrouwbaar
Vertrouwen is hét fundament onder elke relatie. Nu informatie meer en meer gewantrouwd wordt en mensen meer vertrouwen hebben in merken dan in politici, kun je je kop niet langer in het zand steken. Hoe je je gedraagt en wat je vertelt moeten in sync zijn. Oftewel: Trust is earned when action meets words
Compact
“Sorry voor deze lange brief, ik had geen tijd voor een korte,” schreef een beroemde Fransman ooit. Korter betekent niet makkelijker. Integendeel zelfs. Maar in de steeds knellender content squeeze is het essentieel dat je content compact is. Zelfs als je denkt: korter kan het niet, dan nog kan het vaak korter. Redigeren, redigeren en nog eens redigeren (inderdaad, drie keer is het devies). Want: The fewer the words, the better the prayer
Wil je meer weten over je online concurrentie en hoe je ze verslaat? Lees dan Raoul’s blog over online concurrentieanalyse in 7 makkelijke stappen. Direct aan de slag? Let’s meet for coffee.