Naar de content
  • Wie
  • Hoe
  • Cases
  • Blogs
  • Contact

Zo maak je een killer contentstrategie

Per minuut wordt 300 uur aan videomateriaal geüpload naar Youtube. Ieder uur gaan wereldwijd ongeveer 600 nieuwe websites live. En elke dag worden op internet ruim 4 miljoen blogposts geplaatst. Een vier met zes nullen. Elke dag. Kortom: online concurrentie is moordend. Hoe zorg je dat je opvalt tussen al dat communicatiegeweld? Met een doordachte contentstrategie. 

Na het neerzetten van je merkverhaal en het bepalen van je audience first online marketingstrategie is het tijd om de inhoud in te duiken.  

Online concurrentie is dus groot en wordt alleen maar groter. Reden te meer om vandaag nog te starten met het publiceren van inspirerende, relevante en behulpzame content. Hoe eerder je begint en hoe langer je het volhoudt, hoe beter je publiek jou weet te vinden, in welke overwegingsfase ze zich ook bevinden. 

Dus, let’s get this party started. 

Killer contentstrategie

Een killer contentstrategie begint met het in kaart brengen van jouw domeinen of thema’s. Dat is namelijk waar online concurrentie op gebaseerd is. Wil je t-shirts verkopen, dan hoef je het niet over koffie te gaan hebben (het kan wel overigens, daar kom ik nog op terug.) Maar, geloof het of niet, ook niet per se over t-shirts. Dat hangt er maar net vanaf in welke fase je je publiek wilt bereiken en wat het doel is van je communicatie. Naamsbekendheid en bereik? Of lead generation? Keiharde sales? In het STDC framework heb je je (gewenste) publiek gelukkig al glashelder in kaart gebracht. Dat gaan we nu gebruiken als basis voor je contentstrategie. Laten we bij het t-shirt voorbeeld blijven. Ons publiek hebben we als volgt gedefinieerd. 

SEE iedereen die graag duurzame t-shirts draagt

THINK iedereen die graag duurzame t-shirts draagt en interesse heeft in de laatste t-shirt trends

DO iedereen die graag duurzame t-shirts draagt en nu een t-shirt wil kopen

CARE iedereen die al eens een t-shirt bij je gekocht heeft

(Als dit abracadabra voor je is, raad ik je aan even naar deze post te gaan en daarna weer verder te lezen). 

Okee, de volgende stap naar je killer contentstrategie is het koppelen van je see- think- do- en care-publiek met de volgende begrippen. 

THEMA domein of redactionele pijler

TOPIC onderwerp van het contentitem

FORMAT formule voor inhoudelijke indeling van het item

VORM presentatie van het item

Die licht ik even toe voor we verder gaan. 

Thema’s zijn zaken waarop jij je als merk wilt profileren. Je natuurlijke habitat, de wereld, de markt en/of het domein waarin je opereert. 

Topics zijn onderwerpen die je publiek bezighouden binnen jouw domein of thema en waarop zij gevonden wilt worden. 

Formats zijn de verschillende formules die je hanteert voor de inhoudelijke indeling van de content over je topic. 

Vorm tenslotte is de manier waarop je het format presenteert, de verschijningsvorm dus. Wordt het een blog, een video, een interview, een podcast, een longread? 

In de praktijk zit de vorm vaak al ingebakken in het format. Wij scheiden ze in het begin bewust, om meer vrijheid te houden formats te testen en indien nodig een andere vorm te kiezen tot we weten wat het beste aanslaat bij ons publiek. Dan zal je format vaste vorm krijgen. 

Terug naar de t-shirts. In de See-fase willen we iedereen aanspreken die wel eens duurzame t-shirts draagt. We mikken vooral op bereik en het vergroten van onze naamsbekendheid. Deze mensen hoeven dus niet overgehaald te worden een t-shirt bij ons te kopen. Ze moeten ons alleen leren kennen.

Wij maken t-shirts die gezien willen worden, dus niet voor onder een overhemd of trui. Als we na gaan denken over de sweet spot tussen ons merk en dit publiek, dan kun je denken aan vragen als: wanneer dragen mensen (ons soort) t-shirts? Antwoord: in de zomer. En waar dragen ze die? In de stad, als ze uitgaan of op het strand. In hun vrije tijd dus. 

Daar heb je al twee thema’s voor je see-publiek te pakken: weekend en sustainable beach life. (Let op de toevoeging ‘sustainable’. Dat is eigenlijk de sterkste)

Door naar de topics: “Wat gaan we dit weekend doen?” of “Waar zijn de schoonste stranden van Nederland?” Enzovoort en zo verder. 

Dan naar de formats: “Top 10”, waarin we de schoonste of meest duurzame stranden op een rij zetten. Of de populairste weekend-activiteiten van Nederlanders. “Weekend bucket list”, waarin het gaat over dingen op je bucket list die je binnen twee dagen kunt doen.

Tenslotte de vorm. Bij het “Top10” format kun je denken aan een blog of een influencer die met een camera op zoek gaat naar de 10 duurzaamste stranden. En bij “Weekend bucketlist” bijvoorbeeld aan een podcast met drie BN’ers over hun bucketlist, of een snackable voxpop-video waarin je vragen stelt aan voorbijgangers over hun weekend-bucket list. 

Oh en nog even terugkomend op koffie en t-shirts. Wat dacht je van het topic “terrassen” en als format “Koffie met je ex op een t-shirt proof terrasje.” Zie je hoe leuk het is? En het allerleukste is: dit doe je voor elke overweginsgfase in het STDC canvas. 

In een serie van zes blogs nemen we je mee in onze ‘audience-first’ manier van denken en werken. In de volgende blog leer je wat content hubs zijn en hoe je ze inzet om de online concurrentie te verslaan. 

SoulKitchen BV
Prinsenlaan 2
3732 GN De Bilt

Kvk 86012320
BTW NL863831473B01

  • Contact
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Sitemap
Beheer cookie toestemming
We plaatsen functionele en analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}