• Home
  • What
  • Who
  • Work
  • Blog
  • Contact
Soul Kitchen

Blogs

content hubs

De kracht van content hubs: bouw bergen  

In Google, op sociale media en in de hoofden van je publiek is concurrentie om aandacht altijd specifiek gericht op een thema of onderwerp. Hoe populairder het onderwerp, hoe heviger de concurrentie: beroemde blogs, grote bedrijven en sites die al jaren in content investeren hebben een niet meer in te halen voorsprong. Toch is een manier om sterkere concurrenten online te verslaan: bouw content hubs. 

Is het onderwerp ‘niche’ genoeg, dan kun je als kleine speler nog wel degelijk de aandacht trekken. Maar hoe kleiner de niche, hoe moeilijker het wordt om voldoende kwalitatieve leads en conversies te genereren. De primaire impuls is vaak om gewoon zoveel mogelijk content te gaan publiceren, gericht op één onderwerp, op één contentplatform of corporate website. Beter dan niets! Maar je krijgt betere resultaten als je een meer strategische aanpak kiest. 

Om te kunnen concurreren moet je je aandacht richten op een scherp gedefinieerd thema en daaromheen bouwen aan een verzameling content over onderwerpen die met dat centrale thema te maken hebben. Organisatie en focus, daar draait het om. Als al je content gefocust is op dat ene thema, dan stapelt het als het ware op. En hoe hoger de stapel, hoe groter je online zichtbaarheid. Zou je er een tekening van maken, dan zou het eruitzien als een berg, met een centrale top (je centrale thema) omringd door een brede basis aan onderwerpen. 

De Alpen. Dat is hoe content hubs eruitzien. 

Dus wat is een content hub?

Een content hub is een verzameling content (meestal websites, blog- of contentplatforms) georganiseerd rond één centraal thema. Het is dus geen contentdrager. Dat zijn de contentplatforms met verschillende categorieën of een sectie pagina’s op een corporate website waar de hub op gepubliceerd wordt. Content hubs zijn dus zowel relevant voor web design als voor consistente content marketing. Er zijn een paar redenen waarom hubs noodzakelijk en effectief zijn. 

1. Zoekvoordelen: De (niet zo) ondoorgrondelijke wegen van Google

Elk jaar brengt Google honderden wijzigingen aan om hun algoritmes te verbeteren. In 2018 rapporteerden ze het ongelooflijke aantal van 3.234 updates – gemiddeld bijna 9 per dag, en meer dan 8 keer het aantal updates in 2009. Proberen die veranderingen allemaal bij te houden is natuurlijk onbegonnen werk. Gelukkig weten we wel in welke richting Google zich ontwikkelt en dat geeft al heel veel houvast. 

Alles draait bij Google om relevantie. De zoekmachine is met afstand de beste ter wereld als het gaat om relevante zoekresultaten, maar streeft nog altijd naar meer perfectie. Naarmate Google slimmer wordt, richt het zich steeds minder op trefwoorden en steeds meer op betekenis en samenhang tussen items en onderwerpen. Oftewel: semantisch zoeken.

Content hubs sluiten dus perfect aan bij de richting die Google een aantal jaar geleden is ingeslagen. Als je al lang aan het bloggen bent, maar je krijgt niet veel zoekverkeer, kan dit het probleem zijn: je maakt niet doelbewust samenhangende sets van content, georganiseerd rond centrale thema’s.

2. Sociale voordelen: vrienden met relevantie

In feite is elke sociale stream is niets meer of minder dan een samengestelde lijst met berichten en gesprekken. Als je deze stream uitsluitend richt op je thema en je onderwerpen, zul je geleidelijk meer bereik en meer trouw publiek (volgers) opbouwen. Je vergroot je fanbase. Nu zal je netwerk in die richting groeien. Ook je professionele netwerk, trouwens. Mensen die relevant zijn voor het onderwerp gaan je volgen, waardoor je meer bruikbare relaties en samenwerkingsmogelijkheden opbouwt. 

3. Mindshare voordelen: aandacht en behoud

Wanneer je publiek komt om te leren of zich te laten inspireren over een onderwerp, is één pagina waarschijnlijk niet genoeg om hun honger te stillen. Heb je maar één item over je onderwerp, dan is de kans groot dat ze een website verder gaan. Weg potentiële fan of lead.

Maar als ze zich in een hub van content bevinden, gaan ze dieper graven en zal het gemiddelde aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde tijd die ze op jouw site doorbrengen groeien. En een lage bounce rate in combinatie met een hoge CTR en veel time on site, daar wordt Google heel erg blij van. 

Waardevolle aandacht

Geef ze meer en relevantere content en je hebt een betere kans om top-of-mind te zijn wanneer mensen denken aan het onderwerp. “Wat was die site ook alweer met al die geweldige informatie?” Daar wil je zijn. 

Het is dus niet moeilijk of makkelijk. Het duurt misschien iets langer dan je graag wilt. Maar echt waardevolle aandacht is de investering meer dan waard. Als je omringd bent door bergen, is tijd je beste vriend. Wees geduldig, gefocust en georganiseerd. Maak geen pagina maar een sectie. Schrijf geen blogpost, schrijf een serie. 

Zo win je online tegen sterke concurrenten. Zo werk je aan je branding. En zo pak je de regie terug over je merkcommunicatie. Klaar om bergen te verzetten? 

In een serie van zes blogs nemen we je mee in onze ‘audience-first’ manier van denken en werken. In de volgende blogpost leer hoe je je content aan het werk zet voor meer online zichtbaarheid en leads.

Terug naar overzicht
Blog Content Marketing Websites

In deze blog lees je alles over content hubs: wat zijn het, waarom zijn ze belangrijk en hoe maak je ze? Door: Joost Marsman

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en inzichten. We gaan zorgvuldig met je gegevens om en als je het niks vindt, schrijf je je net zo makkelijk weer uit.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contact

Audience first: nog altijd een winnende strategie

In de begindagen van Soul Kitchen, nu een jaar of vier geleden, riepen we: “Wij helpen je online groeien! Maar de juiste branding is…

Verkoop geen product of dienst. Verkoop een nieuwe manier van denken

Succesvolle marketing begint bij het begrijpen van mentale modellen en weten hoe je die verandert. Mindshare before market share

Zo bouw je in 2023 (verder) aan een ijzersterk merk

Een sterk merk is een ongelofelijk waardevol bezit. Maar hoe bouw je zo’n merk? Om te beginnen door branding niet te zien als een…

Meer artikelen
SoulKitchen B.V. Prinsenlaan 2 | 3732 GN De Bilt KVK 86012320 | BTW NL863831473B01
  • Contact
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • FAQ
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
Beheer cookie toestemming
We plaatsen functionele en analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}