Waar wil jij eind volgend jaar staan met je bedrijf? En hoe ga je daar komen? Als je je blind staart op je doelen, lijkt de afstand tussen waar je nu staat en waar je heen wilt soms te groot. Het is verleidelijk om op zoek te gaan naar hacks of shortcuts. Maar niemand die nu staat waar jij heen wilt heeft dat zo gedaan. Focus in plaats daarvan op consistente dagelijkse vooruitgang. Niet op het einddoel, maar op je volgende zet. Een merk bouw je niet in een dag. Maar elke dag opnieuw.
Ah, de herfst. Misschien wel de mooiste periode van het jaar. Oogsttijd. En ook het seizoen om zaadjes te planten, zodat je tuin volgend jaar weer volop in bloei staat. We zitten bij Soul Kitchen deze maanden veel om tafel met onze relaties om plannen te maken voor 2024. Zo zat ik laatst bij een tevreden opdrachtgever. We bouwen al vier jaar aan het merk en deze case is misschien wel het beste bewijs van de kracht van onze formule: consistentie + tijd = groei.
We hebben de targets voor heel 2024 nu al ruimschoots overtroffen. Toch kriebelde het aan de andere kant van de tafel. “Ja, we zien de resultaten en die zijn inderdaad gewoon heel goed. Maar, ik weet niet, wordt het niet eens tijd om het een beetje anders te gaan doen? Het wordt wat eentonig, vinden wij.”
Niet sexy
Ik begrijp die vraag. Wat wij doen is niet altijd even zichtbaar of sexy. Het speelt zich vaak achter de schermen af, en onder de radar. Het met ijzeren regelmaat content creëren en publiceren voor website en socials, continu werken aan SEO en Google Ads, nieuwsbrieven versturen, de prestaties van je content analyseren en optimaliseren, op consistente wijze je boodschap blijven verkondigen, steevast vanuit je merkessentie communiceren, elke maand een nieuwsbrief versturen met boeiende content … ik hoor je wel gapen … maar het werkt!
En het werk pas echt goed als je het volhoudt. Als je er – zoals deze opdrachtgever – heel dicht op zit, lijkt het misschien alsof we steeds hetzelfde verhaal vertellen. Een sterrenchef vindt het ook niet zo spannend meer om voor de honderdste keer hetzelfde gerecht te maken. Maar voor de gasten in zijn restaurant is het de eerste keer dat ze het eten. En om wie draait het uiteindelijk?
(tekst gaat verder onder de banner)