Waar wil jij eind volgend jaar staan met je bedrijf? En hoe ga je daar komen? Als je je blind staart op je doelen, lijkt de afstand tussen waar je nu staat en waar je heen wilt soms te groot. Het is verleidelijk om op zoek te gaan naar hacks of shortcuts. Maar niemand die nu staat waar jij heen wilt heeft dat zo gedaan. Focus in plaats daarvan op consistente dagelijkse vooruitgang. Niet op het einddoel, maar op je volgende zet. Een merk bouw je niet in een dag. Maar elke dag opnieuw.
Ah, de herfst. Misschien wel de mooiste periode van het jaar. Oogsttijd. En ook het seizoen om zaadjes te planten, zodat je tuin volgend jaar weer volop in bloei staat. We zitten bij Soul Kitchen deze maanden veel om tafel met onze relaties om plannen te maken voor 2024. Zo zat ik laatst bij een tevreden opdrachtgever. We bouwen al vier jaar aan het merk en deze case is misschien wel het beste bewijs van de kracht van onze formule: consistentie + tijd = groei.
We hebben de targets voor heel 2024 nu al ruimschoots overtroffen. Toch kriebelde het aan de andere kant van de tafel. “Ja, we zien de resultaten en die zijn inderdaad gewoon heel goed. Maar, ik weet niet, wordt het niet eens tijd om het een beetje anders te gaan doen? Het wordt wat eentonig, vinden wij.”
Niet sexy
Ik begrijp die vraag. Wat wij doen is niet altijd even zichtbaar of sexy. Het speelt zich vaak achter de schermen af, en onder de radar. Het met ijzeren regelmaat content creëren en publiceren voor website en socials, continu werken aan SEO en Google Ads, nieuwsbrieven versturen, de prestaties van je content analyseren en optimaliseren, op consistente wijze je boodschap blijven verkondigen, steevast vanuit je merkessentie communiceren, elke maand een nieuwsbrief versturen met boeiende content … ik hoor je wel gapen … maar het werkt!
En het werk pas echt goed als je het volhoudt. Als je er – zoals deze opdrachtgever – heel dicht op zit, lijkt het misschien alsof we steeds hetzelfde verhaal vertellen. Een sterrenchef vindt het ook niet zo spannend meer om voor de honderdste keer hetzelfde gerecht te maken. Maar voor de gasten in zijn restaurant is het de eerste keer dat ze het eten. En om wie draait het uiteindelijk?
Rendement
Elke blog- en social post, ieder artikel, elke video of animatie draagt bij aan je zichtbaarheid en autoriteit. En met de content stapelt ook het rendement zich op, maand na maand, jaar na jaar. Artikelen waar je vier jaar geleden eenmalig in hebt geïnvesteerd, worden vandaag nog gelezen en dragen dus nog steeds bij aan je groei. Het is geen billboard langs de snelweg of advertentie in een glossy die je aan je vrienden kunt laten zien: kijk, ik adverteer dus ik besta!
Maar contentmarketing is en blijft voor kleinere en middelgrote (MKB) bedrijven verreweg de meest effectieve manier om maximaal resultaat te halen uit je marketingbudget. Het resultaat kun je vergelijken met wat Einstein het achtste wereldwonder noemde, het principe van ‘compound interest’, oftewel samengestelde rente. Dat komt erop neer dat je elk jaar meer rendement uit je investering haalt omdat je over de rente die vorig jaar is bijgeschreven ook weer rente krijgt.

Budgetten
Bereik kopen via radio- en tv-commercials, advertenties in landelijke dagbladen of zelfs met branded content campagnes is prijzig. Als je de budgetten hebt en snel naamsbekendheid wilt vergroten, helemaal tot je dienst. We helpen je graag. Maar zelfs dan moet je ondertussen blijven bouwen aan duurzame online aanwezigheid met online- en contentmarketing. Anders is jouw publiek je, na die ene grote landelijke campagne, zo weer vergeten.
“If something is worth doing, it’s worth doing well”
Drie tips om nu aan de slag te gaan met meer rendement online
1. Begin bij de basis. Neem je merkfundamenten nog eens goed onder de loep: waartoe zijn wij op aarde, wat willen we bereiken en hoe? Wat is ons verhaal en waar zit ons publiek? Wat zijn onze waarden? Leg ze vast, deel ze met je medewerkers, schrijf ze op de muur. Letterlijk. Zo gaan die merkwaarden langzaam maar zeker leven in je bedrijf en dat is waar branding start. Buiten winnen, begint binnen.
2. Neem je eigen online communicatiekanalen kritisch onder de loep. Je E-mailbestand, social media en website. Gebruik je die kanalen optimaal? Heb je een strategie om bestaande klanten binnenboord te houden en nieuwe leads te bereiken en overtuigen? Wil je hier serieus mee aan de slag, dan is het See Think Do Care online marketing-model een hands-on manier om snel stappen te maken.
3. Doelen stellen is belangrijk, maar zonder systeem ga je die doelen nooit halen. Er zijn talloze oplossingen om een effectieve contentmarketingmachine te worden. Van Google Docs tot Hubspot tot apps als StoryChief. Het bouwen van zo’n systeem is vaak maatwerk. Je moet ontdekken wat het beste bij je organisatie en je mensen past. Bij Soul Kitchen kunnen we je daarmee helpen.
Conclusie
Heb je deze drie zaken op orde, dan ben je klaar om in 2024 maximaal rendement uit je (online) marketingbudget te halen. Bijna dan. Want de misschien wel belangrijkste voorwaarden voor effectieve contentmarketing hebben we nog niet genoemd: vertrouwen en volharding.
Verwacht niet direct resultaat. Laat je niet afleiden door glimmende beloftes over snelle ROI en gladde acquisitie-mails die je honderden hete leads per maand beloven.
Hou vol, zet door en wees consistent. Er is altijd iets dat je kunt doen om vandaag beter te zijn dan gisteren. Het is niet snel, niets sexy en het is geen goed verhaal op verjaardagen.
Maar het werkt wel.
We komen graag bij je langs om samen te ontdekken hoe jij in 2024 je doelen gaat halen.