Een sterk merk is een ongelofelijk waardevol bezit. Maar hoe bouw je zo’n merk? Hoe zorg je dat mensen bij het zien van jouw logo denken, voelen en doen wat jij wilt dat ze denken, voelen en doen? Om te beginnen door branding vanaf nu niet meer te zien als een project maar als een proces.
“Maar wat doe je dan precies?” vraagt hij, terwijl ‘ie zijn ellebogen naast me op de bar parkeert. Vrijdagavond, druk in de kroeg. Harde muziek. “Okee,” roep ik. “Zie je dit biertje?” Ik pak mijn bierglas van de bar en houd het voor z’n neus. “Een pilsje? Cheers.” Hij stoot zijn halfvolle vaasje tegen het mijne. Ik draai m’n glas – nog altijd vlak voor zijn gezicht – om, zodat hij het logo ziet. “En nu?”
“Jullie maken logo’s?” Ik zet mijn biertje terug op de bar. Oasis galmt door de speakers. Sooo Sally can wait … een paar meter verderop zijn een paar dronken Engelsen Liam vs Noël Gallagher aan het spelen. De barman houdt ze met een schuin oog in de gaten. “Okee, maak de volgende zin eens af: Heerlijk …” Hij kijkt naar het logo en ineens breekt de zon door op z’n gezicht. “Helder … Heineken!”
Dé definitie van branding
Als ik mensen vertel wat we bij Soul Kitchen allemaal doen, worden blikken na een tijdje vaak wat glazig, ook als we niet in de kroeg zitten. Geen goed nieuws natuurlijk. Maar best begrijpelijk. Want als je het allemaal snel achter elkaar zegt lijkt het belachelijk veel. Zeker voor een klein (nee, dat heet ‘boutique’) bureau als wij. We ontwerpen, ontwikkelen en beheren websites. We schrijven blogs en en corporate stories. We produceren video’s. We onderhouden social media kanalen. We doen online, offline, content- en e-mailmarketing. We bedenken, creëren en publiceren content voor bestaande merken en bouwen nieuwe merken voor bestaande bedrijven. We helpen om missie, visie en kernwaarden (weer) messcherp te krijgen. We schrijven campagneplannen en communicatiestrategieën. We maken brochures, magazines, logo’s, huisstijlen, posters, flyers en zelfs geboortekaartjes.
Toch is wat we doen in essentie heel simpel. We helpen onze opdrachtgevers met het creëren en onderhouden van een onderscheidende en gewaardeerde positie in de hoofden en harten van hun gewenste publiek.
Volgens ons is dat dé definitie van branding. Een merk onderscheidt jouw dienst of product van andere aanbieders in dezelfde categorie. Je logo is het uithangbord maar de kracht schuilt in de associaties die dat logo oproept, zoals de fictieve drinkebroeder in de kroeg ineens inzag. Of, zoals Freddy Heineken het zelf zei: “Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.” En dat is alles behalve simpel.
Simple is hard.
Reputatie
Bij ‘branding’ denken veel mensen nog altijd aan het maken van een logo, een huisstijl en het opschrijven van je missie, visie en kernwaarden. Het is oneindig veel meer dan dat. Het is een proces, een reis. Effectieve branding geeft structureel invulling aan het imago en de identiteit van je organisatie en onderscheidt je van de massa. Zodat mensen bij het zien van je logo of het horen van je naam direct het gewenste gevoel krijgen over je bedrijf. Dat noemen we ook wel reputatie. Jeff Bezos omschreef het treffend: “Your brand is what others say about you when you’re not in the room”.
Consistent
We zien vaak dat branding wordt gezien -en benaderd- als een project. Dat is waar onze visie afwijkt van de menigte. Het ontwikkelen van een logo is een project. Net als het definiëren van je merkwaarden, missie en visie. Het bouwen van een website ook. Een campagne is een project. Projecten hebben een deadline. Maar het bouwen, onderhouden en versterken van een merk is een reis zonder echte eindbestemming. Het is consistent communiceren met je gewenste publiek. Aandacht vragen. Antwoord geven. Vertrouwen winnen. Relaties aangaan. Verhalen delen. Zodat ze aan jou denken wanneer ze je nodig hebben. Het is dus ook niet iets wat je ‘even’ doet. Het kost tijd, geduld, toewijding en een vaste hand.
Vertrouwen
Wij geloven daarom heilig dat we onze opdrachtgevers alleen echt kunnen helpen als we hun wereld – dus ook hun publiek – door en door kennen en begrijpen. Als we een hechte en toekomstbestendige relatie opbouwen waarin we elkaar vertrouwen en samen werken aan het merk. Een merk met een verhaal dat het verdiend om verteld, gehoord, gevoeld en gedeeld te worden. Een merk dat vorm, inhoud én richting geeft aan je business. Een merk dat uit duizenden herkend wordt. Wil jij in 2023 (verder) bouwen aan een ijzersterk merk? Of is jouw merk toe aan een frisse blik en een kickstart? Kom eens langs voor een goed gesprek over de groei van je merk. De koffie is heet. En het bier staat koud 😉
Maak er een mooi jaar van. Cheers!