Wees eerlijk: wie houdt er echt van reclame? Reclame onderbreekt, reclame is opdringerig en het is overal. We krijgen per dag pak ‘m beet 370 commerciële boodschappen voor onze kiezen. Dat is zo’n 15 per uur. En dan nog alleen als je nooit slaapt. Er wordt elke minuut oorlog gevoerd om onze aandacht. Meng je je onvoorbereid in de strijd? Of maak je eerst een strategie en kies je zorgvuldig je wapen?
Mensen willen geen verkooppraatje, ze willen helemaal niet weten welk product, dienst of lidmaatschap je ze wilt verkopen. Toch heb jij iets te verkopen. Iets dat waarde toe gaat voegen aan hun leven. Je wilt misschien wel vertellen dat zij door jouw overtuiging te delen, dienst af te nemen, product te kopen of doel te steunen zelf ook waarde toevoegen aan de planeet of aan de samenleving.
Maar ze luisteren niet eens.
Waarom luisteren ze niet?
Omdat je geen verhaal vertelt.
Mensen hunkeren naar verhalen. De transformatieve kracht van verhalen wordt ondersteund door de wetenschap. Meer dan 60 procent van de mensen herinnert zich verhalen, slechts 5 procent herinnert zich individuele statistieken. Verhalen activeren zeven hersengebieden, terwijl er bij het consumeren van feiten en cijfers twee actief zijn. Simpel gezegd, we zijn evolutionair letterlijk wired om aandacht te schenken aan een goed verhaal.
Een goed verteld verhaal kan op een echt boeiende manier overbrengen waar je merk om draait. Verhalen zijn by far de beste om contact te maken met je publiek en duurzame relaties op te bouwen. Maar wat maakt nou een goed verhaal? En hoe vertel je het?
Begin bij jezelf
Wat is de ziel van je merk? Wat is het belang van je product of service? Hoe helpt het mensen? Breng dit in kaart. Je zult merken dat je heel veel verschillende verhalen en boodschappen kunt aansluiten op je missie, visie en kernwaarden.
Maar wat je wilt is een doorgaande lijn, een ijzersterke rode draad om je overkoepelende verhaal te vertellen op een manier die resoneert bij je publiek. Dit is de grote stap die veel bedrijven onderschatten. Neem de tijd om je verhaal uit te werken. Go soul searching.
Begin bij jezelf … maar zet je publiek op nummer één
‘Respect your audience. Without them, you’re singing to yourself.’ Ware woorden van de artiest KD Lang. Regel één: Respecteer. Je. Publiek. Doe je huiswerk, leer ze kennen. Waar wonen ze, hoe oud zijn ze, wat willen ze, waar worstelen ze mee, welke wrijving ervaren ze, waar dromen ze van en wat staat ze in de weg?
En als het lukt: van welke muziek houden ze? Waar kopen ze hun kleding? Hoe praten ze? En natuurlijk ook: welke devices gebruiken ze? Welke kranten lezen ze? Bestaande data en onderzoek kunnen je hier enorm bij helpen. Een audience first strategie dwingt je vanuit je publiek te denken bij alles wat je doet.
Als je met ze gaat praten, praat dan niet over hoe goedkoop je bent en wat voor geweldige kwaliteit je levert en waarom dat zo is. Zwaai niet met feiten en cijfers. Die onthouden we toch niet. Vertel me liever wat je voor me doet, waarom je het doet en waarom mij dat zou moeten interesseren. Inspireer me, schudt me wakker, neem me mee, help me verder. Wees authentiek, wees betrokken, wees luid en uitgesproken als het moet. Maar alsjeblieft: wees nooit saai. Make me care.
Creëer wrijving
Wrijving creëert spanning en spanning houdt je publiek betrokken en als het goed is zelfs geboeid. De spanning tussen wie we zijn, wie we willen worden en wat anderen van ons verwachten, is de universele draad die ons allemaal bindt.
Het is een wrijving die we allemaal herkennen, in onszelf en in de mensen om je heen. Je ziet haar overal. Het is een persoonlijke maar tegelijkertijd universele, epische strijd want het is de essentie van de menselijke ervaring. Je verhalen worden rijker en stukken interessanter als ze de status quo overwinnen en er een fundamentele transformatie plaatsvindt.
Denk ‘marathon’, niet ‘sprint’
In contentmarketing heb je -naast storytelling technieken- twee grote vrienden: tijd en ruimte. Tijd, want als je nu begint en je hebt je centrale verhaal helder op het netvlies, dan kun je eindeloos doorgaan. Het is geen speelfilm die eindigt, of een boek dat je dichtslaat. Dit verhaal heeft wel een begin, maar geen einde.
Het is een eindeloos spel. Elke interactie met je publiek kan een miniverhaal zijn dat bijdraagt aan het grotere verhaal, of het nu een e-mail, een social post, product demo, een blog, video of banner is. En dat brengt ons bij je tweede grote vriend: ruimte. Want je hebt niet één kanaal tot je beschikking, maar minimaal 3 of 4. Naarmate je groeit, neemt dat aantal en de ruimte die je krijgt van je publiek alleen maar toe. En elk kanaal geeft je de kans om je merkverhaal op een betere manier te vertellen.
De cirkel rond
Wees authentiek en consistent. Trap niet in de google-val. Laat keywords ondersteunend zijn maar maak ze niet heilig. Denk niet alleen maar aan de ctr maar kijk naar het grotere plaatje, de langere termijn. Blijf trouw aan je grote verhaal en aan je stem en je publiek zal je blijven vinden en steunen.
En hiermee is de cirkel rond. We begonnen deze serie met het absolute fundament van online groei: je merkverhaal. Daarna doken we in de wereld van het audience first-denken en werken met het See- Think- Do- Care framework van Avinash Kaushik. We gingen dieper in op dit model en hoe je het inzet als de basis voor een killer contentstrategie. Daarop volgde een post over de kracht van content hubs en een handig stappenplan om je content echt voor je te laten werken. En met deze blogpost over de zegeningen van storytelling zijn we weer terug bij de essentie: je merkverhaal.
Al met al best een hele rit. Hopelijk vond je het de moeite waard en hebben we je een beetje verder kunnen helpen.
Wil je alles op je gemak nog eens teruglezen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, met iedere maand relevante updates over seo, sea, contentmarketing en branding. Je ontvangt dan gratis alle blogs in de vorm van een white paper. Handig!