Het is zo zonde en we zien het helaas nog veel te vaak: prachtige websites en contentplatforms die niet aan het werk zijn. Een soort online spooksteden. Er gebeurt niets. Het zijn visitekaartjes, meer niet. Maar wat als je website het kloppend hart van je bedrijf zou zijn? Het meest efficiënte kanaal om je publiek te inspireren, informeren en converteren? Dat begint allemaal met iets heel eenvoudigs: content. Hoe maak je van je website een contentmarktingmachine?
Een woord vooraf: ik richt me hier specifiek op geschreven content. Een infographic, animatie of mini-documentaire zijn ook fantastische vormen van content, vooral als het gaat om het bouwen van een emotionele band met je publiek en het uitstralen van je identiteit. Maar geschreven tekst blijft het instrument waarbij je aan de meeste knoppen kunt draaien als het gaat om online vindbaarheid. Sommige van de tips hieronder komen trouwens ook bij andere contentvormen goed van pas.
Stap 1: content creatie
Dit is het moment om in de hoofden van je publiek te kruipen. Denk per onderwerp na over vragen waar ze mee zitten die je kunt beantwoorden, inspiratie en oplossingen die je kunt bieden en wees zo specifiek mogelijk; maak een lijst van vragen, antwoorden en trefwoorden. Ze moeten nauw verwant zijn.
Kies een onderwerp dat aansluit bij je thema’s, dat past binnen jouw domein én dat belangrijk is voor je publiek. Dat doe je in je content canvas. Hier bepaal je de thema’s, topics, formats en vorm van je content. Je weet voor elke overwegingsfase van je publiek al waar je het over gaat hebben en in welke vorm je het gaat presenteren. Als dit allemaal abacadabra voor je is, raad ik je aan eerst even naar de blog over audience first te gaan en daarna weer verder te lezen.
Stap 2: check de concurrentie
Controleer de concurrentie door te zoeken naar de zinnen in Google. Gebruik bijvoorbeeld online tools als MozBar om de domeinautoriteit van de hooggeplaatste sites te zien en Link Explorer om je eigen domeinautoriteit te controleren. Google Search Console en Semrush kunnen je helpen met het vinden van de juiste keywords.
Deze post gaat dieper in op het analyseren van de concurrentie met een online concurrentieanalyse. Zeer aan te bevelen voor een solide fundament.
Stap 3: maak een contentkalender
Een van de aller- allerbelangrijkste stappen. De contentkalender is de bijbel. Dit goed neerzetten gaat het verschil maken tussen slagen en falen. Het gaat je redden als de waan van de dag dreigt je heilige content heartbeat te verstoren. Zoek dus goed naar de juiste vorm.
Dat kan in veel online task management systemen, zoals asana (die we zelf graag gebruiken), slack of clickup. Maar het kan ook gewoon op een ouderwets excelletje. Hoe dan ook: elke publicatie staat erop, met datum, tijd, kanalen, taken en verantwoordelijkheden.
Stap 4: doe een social media scan
Dit kost een dagje maar is waardevol bestede tijd. Zoek profielen, groepen, bedrijven en influencers op Facebook, Twitter, Linkedin en Instagram die relevant zijn voor je publiek. Je wilt al vroeg in het proces vrienden worden met deze mensen. Volg ze, deel hun inhoud, like, reageer … kortom: doe wat nodig is om hun aandacht op een positieve manier te trekken.
Stap 5: Publicatie!
Publiceer de centrale hub. Dit wordt het midden van je contenthub, de top van de berg. Het is je sterkste artikel, het meest inspirerende stuk over je centrale thema. Optimaliseer het voor de meest waardevolle en concurrerende sleutelzin. Zorg voor veel links naar ondersteunende content. En afhankelijk van de overwegingsfase van je publiek, sluit af met duidelijk statement, een uitnodiging of een heldere oproep tot actie.
Publiceer daarna op basis van de contentkalender ondersteunende content rondom je centrale thema. Zet daar je beste advies op over onderwerpen die je linkt aan je centrale hub. En oh ja. Zorg dat je visuele content er geweldig uitziet.
De beste en bewezen meest succesvolle manier om de aandacht van je publiek te vangen en vast te houden, onafhankelijk van de vorm van je content of de overwegingsfase van je publiek? Storytelling!
In een serie van zes blogs nemen we je mee in onze ‘audience-first’ manier van denken en werken. Lees nu alles over de kracht van storytelling en hoe je het inzet om te groeien.