Waarschijnlijk gebruik je, net als de meeste van ons, Google Analytics om je websitestatieken te analyseren. Een fantastische tool die veel inzicht geeft in allerlei dimensies en statistieken van je website. Maar hoe weet je of je (on)tevreden moet zijn met de data die Google Analytics voorschotelt? Met andere woorden, hoe weet je wanneer je ‘goede’ of ‘slechte’ websitestatisiteken te pakken hebt? Wanneer is je website succesvol? Met een online concurrentieanalyse breng je in 7 stappen de concurrentie haarscherp in kaart.
Waarom een online concurrentieanalyse?
Misschien ben je nu wel dik tevreden met tienduizend bezoekers per maand. Maar wanneer je ontdekt dat de lelijk ontworpen en slecht geschreven website van je concurrent tienduizend bezoekers per week ontvangt en steeds bovenaan rankt in Google, dan trek je de haren uit het hoofd. Je vraagt je af hoe dat in hemelsnaam mogelijk is. Een online concurrentieanalyse geeft je precies op dit gebied inzicht.
Wat is een online concurrentieanalyse?
Een online concurrentieanalyse is een methode om websites van concurrenten (of concullega’s) te vergelijken met jouw website op het gebied van websitestatistieken, content en online prestatiegegevens. Met een online concurrentieanalyse krijg je inzichtelijk hoe jouw website presteert ten opzichte van jouw concurrenten.
Een online concurrentieanalyse biedt een referentiekader om je website te meten en beoordelen. Je kunt jouw positie in de digitale markt te bepalen, je online strategie verder te optimaliseren en je marktaandeel te vergroten. Een online concurrentieanalyse geeft, kortom, antwoord op de vragen: waar staan je in de online markt, wat gaat er momenteel goed/fout, en waar liggen de kansen voor verbeteringen?
Hoe voer je een online concurrentieanalyse uit?
Om een online concurrentieanalyse uit te voeren en een helder overzicht te creëren van jouw online prestaties ten aanzien van die van jouw concurrenten kunnen we de volgende zes stappen volgen:
Stap 1. Overzicht van je concurrenten
Stap 3. Engagement van verkeer
Stap 4. Waar komt het verkeer vandaan?
Stap 7. Technische Vergelijking
Stap 1. Overzicht van je concurrenten
Voordat we de websitestatistieken induiken van je concurrenten, is het nuttig om een overzicht te maken van wie ze zijn, wat ze doen, voor wie ze dat doen, waar ze dat doen en hoeveel medewerkers er in dienst zijn. Op die manier krijgen we een complete indruk van de soort organisaties en/of bedrijven waarmee je concurreert.
De afbeelding hieronder is een voorbeeld van zo’n overzicht aan de hand Nederlandse adviesbureau’s in onroerende zaken. Wil je dit voorbeeld zelf gebruiken? Dan kan! Klik op de afbeelding en ga in Google Docs naar -> Bestand -> Een kopie maken.
Geen idee wie je online concurrenten zijn? Ga dan naar Serpstat, voer je url in en scroll naar de kop ‘Competitors in organic search’. Hier kun je grofweg zien welke websites op dezelfde trefwoorden ranken.
Stap 2. Verkeer
Om het websiteverkeer van je eigen website en die van concurrenten op te halen, maken wij het liefst gebruikt van Semrush. Met de online tools van Semrush kun je een concurrentie-analyse uitvoeren, nieuwe trefwoorden vinden en andere SEO/SEA optimalisaties ontdekken. Wij raden aan om gebruik te maken van de Free 7 Day Trial om je online concurrentieanalyse optimaal te kunnen uitvoeren.
Ga naar semrush.com en klik op links in het menu op ‘Traffic Analytics’. Daar kun je je domeinnaam invoeren en die van maximaal 4 concurrenten. Hier krijg je een overzicht te zien van hoeveel verkeer er de afgelopen maand naar jouw website is gekomen en hoe je presteert ten opzichte van je concurrenten. Visits en Unique visits zijn indicatoren van de mate populariteit van de websites. Page / Visit, Avg. Visit Duration en Bounce Rate zijn indicatoren die iets zeggen over de mate van content relevantie en engagement op de websites.
Let op: websites die minder dan 5.000 bezoekers per maand ontvangen wordt door benchmark tools, zoals Semrush, onvolledig gemeten. Doorgaans geldt daarom, hoe meer bezoekers een website trekt, hoe groter de kans is dat de data uit de benchmark accuraat is. Kijk naar de ‘Estimated accuracy’ om te zien of jouw website laag, gemiddeld of hoog scoort.
Stap 3. Engagement van verkeer
Hoewel aantal bezoekers en unieke bezoekers een goed vertrekpunt is van je online concurrentieanalyse geeft dit op zichzelf weinig informatie over de relevantie van je website in vergelijking met je concurrenten. Om die reden is het belangrijk om je ook te richten op de statistieken die engagement meten en die iets zeggen over hoe gebruikers interacteren op jouw website.
Stel dat je een hoge bouncerate hebt op je homepage in vergelijking met je concurrenten. Dan zou je kunnen overwegen om een andere CTA te plaatsen of na te denken over een herindeling van je navigatiemenu. Door bij je concurrenten af te kijken bij hun engagement statistieken kun je al veel leren over wat wel en niet werkt.
Focus je echter niet alleen om de homepage. Individuele pagina’s zijn ook belangrijk. Mensen die je blogpagina’s bezoeken komen met een heel ander doel (en daarom met een andere mate van engagement) naar je website dan mensen die je dienstenpagina bezoeken. Zorg ervoor dat je hiermee rekening houdt tijdens het meten van je engagement statistieken.
Stap 4. Waar komt het verkeer vandaan?
Nu je meer weet over de traffic en over de engagement statistieken van je concurrenten, is het zaak om te analyseren welke kanalen het meeste websiteverkeer genereren. Om dit te achterhalen maken we weer gebruik van Semrush. In onze ervaring geeft Semrush hier de meest accurate data. Werkt Semrush voor jou niet goed? Ga dan naar SimularWeb, die tevens handige tools aanbiedt om overzichten te genereren van kanalen en websiteverkeer van concurrenten.
Het is relevant om de verschillende verkeersbronnen te bestuderen van je concurrenten, omdat dit iets kan zeggen over waar je doelgroep zit en hoe je die (nog beter) kunt bereiken. Als blijkt dat jouw website in vergelijking met je concurrenten alleen wordt bezocht vanuit de social mediakanalen en bijvoorbeeld bijna niet vanuit zoekmachineresultaten, zoals Google, Bing, Ecosia, dan zou dat kunnen betekenen dat je achterloopt op je Search Engine Optimisation (SEO) werkzaamheden van je website. En andersom, doe je het goed op SEO, maar komt er weinig verkeer vanuit social media, dan is dat een indicatie dat je moet gaan investeren in een nieuwe social media strategie.
Stap 5. Domeinvergelijking
Om te achterhalen waarom de ene concurrent hoger en beter scoort in de online concurrentieanalyse dan de andere, is het belangrijk om een domeinvergelijking uit te voeren. Daarin kijken we naar een aantal relevante meta-statistieken, zoals domeinwaardering, verwijzende domeinen, pagina’s en backlinks, en naar het totaal aantal pagina’s en teksten.
Deze dimensies en statistieken geven inzicht in de structuur en content van de website, en geven een indicatie van de mate van de online populariteit. Een domeinvergelijking kun je met meerdere tools uitvoeren, zoals die van Semrush, Moz, Serpstat en NeilPatel. Uit onze ervaring is de online tool van Ahref het meest compleet en accuraat om een domein te vergelijken op basis van een domeinwaardering.
De afbeeldingen hierboven geven een overzicht van zo’n domeinvergelijking. Belangrijk hierbij is de domeinwaardering (Domain Rating). Ahref legt het als volgt uit: Domain Rating is a metric that shows the “link popularity” of your website compared to all other websites in the world on a scale from 0 to 100.
Dit wil zeggen hoe vaker er vanuit een unieke website naar de eigen website wordt verwezen door middel van links (Domein Referring), hoe sterker je domeinwaardering en hoe hoger er – doorgaans – wordt gescoord in de (organische) zoekresultaten van Google. In de afbeeldingen hierboven is bijvoorbeeld duidelijk te zien hoe anteagroup.nl op het gebied van domein rating veel hoger scoort dan haar concurrenten dankzij een hoge mate van (kwantitatieve en kwalitatieve) Referring Domains, Referring Pages en links.
Kwantiteit en kwaliteit
Naast domeinwaardering zijn het aantal links en referring pages belangrijke statistieken. Links staat voor hoeveel links er in totaal naar jouw domein worden verwezen. Referring pages staat voor hoeveel pagina’s er in totaal naar jouw domein worden verwezen. Een pagina kan meerdere links verwijzen naar een domein. Hoe hoger het aantal links en pagina’s (en dus je domain rating), hoe hoger de kans dat jouw domein hoog scoort in de zoekresultaten van Google.
Een ander interessant cijfer is de gecrawlde pagina’s. Dit zegt namelijk iets over het aantal content (aan de hand van pagina’s) dat er op een website staat. Meer content betekent meer kans dat je website relevante pagina’s bevat die men graag wil doorlinken. Maar kwantiteit zegt natuurlijk niet alles.
Zo kan de ene website minder gecrawlde pagina’s dan de ander bevatten, maar wel hoger scoren in de domeinwaardering. Zo heeft tognederland.nl – in de bovenstaande afbeelding – minder gecrawlde pagina’s dan saoz.nl, maar haalt wel een hogere domeinwaardering. Dit zou o.a. kunnen betekenen dat er nog veel oude content op de saoz.nl staat die niet meer uniek en relevant is en daardoor lager ‘rankt’ in de domeinwaardering.
Stap 6. Trefwoorden Analyse
In de laatste stap van de online concurrentieanalyse brengen we trefwoorden in kaart waar concurrenten momenteel op ranken. Om een overzicht van trefwoorden op te halen maken we tevens gebruik van Semrush, in het bijzonder de Keyword Gap Tool. Wij raden je hierbij aan om eerst de top 10 zoektermen in kaart te brengen waarop je website op dit moment rankt. Daarna kun je maximaal vijf concurrenten toevoegen en een overzicht uitdraaien van de trefwoorden waarop zij ranken.
De meeste winst valt te behalen door in het overzicht op Common Keywords te klikken. Hiermee kun je de trefwoorden analyseren waar zowel jij als je concurrent(en) op ranken. In de bovenstaande afbeelding zie je de trefwoorden waarop zowel tognederland als saoz.nl momenteel ranken. Als je hier slim inspeelt door blogs te schrijven met trefwoorden waar concurrenten slecht op scoren kun je de competitie verslaan en uiteindelijk veel zoekverkeer van je concurrent wegsnoepen.
In de online benchmarkonderzoeken die Soul Kitchen voor opdrachtgevers heeft uitgevoerd valt doorgaans op dat zoektermen van de concurrenten meestal hoger scoren doordat zij een specifieke pagina hebben toegewijd aan een trefwoord. Wil je de kans vergroten dat je website wordt gevonden op een specifieke zoekterm, zorg dan voor minimaal 1 pagina met relevante, unieke en kwalitatieve content over dit onderwerp. Dit is tevens een belangrijk punt om mee te nemen voor de (her)indeling van je website, met name op het gebied van bijvoorbeeld je dienst en/of productpagina.
Stap 7. Technische Vergelijking
Aspecten als sitesnelheid, beveiliging en mobielvriendelijkheid van je site spelen ook een cruciale rol in jouw online zichtbaarheid. Zoekmachines vinden het namelijk belangrijk dat een gebruiker wordt doorgelinkt naar website die in ieder geval snel, veilig en voor elk apparaat toegankelijk is. Wil je winnen van je concurrenten? Zorg dan dat je website technisch helemaal in orde is.
- Voer een snelheidcheck uit en analyseer waar de verbeterpunten liggen met behulp van Pagespeed Insights, Pingdom en Gtmetrix.
- Onderzoek de websites van je concurrenten op veiligheid door te checken naar het SSL certificaat. Hebben zij een SSL certificaat, maar jij niet? Neem contact op met je hosting en schaf er zo snel mogelijk een aan. Benieuwd hoe je de beveiliging en andere technische aspecten, zoals cms, webhosting partij en tracking van analytics kunt inzien van je concurrenten? Gebruik dan de gratis tool van Builtwith.
- Tegenwoordig bezoekt gemiddeld meer dan de helft van de mensen een website vanuit een mobiele telefoon en/of tablet. Het is daarom meer dan logisch dat je website mobielvriendelijk moet zijn. Check je mobielvriendelijkheid (en die van de concurrenten) met behulp van Mobile Friendly test van Google, Mobile Usability in Google Search Console en Mobi Ready.
Bam!
Dat was ‘em. Je online concurrentieanalyse is nu compleet. Door de bovenstaande zeven stappen te volgen heb je een volledig overzicht jouw websitestatistieken ten opzichte van je concurrenten. Je weet wie je concurrenten zijn, hoe hoe vaak hun website wordt bezocht in een specifieke periode, hoe geëngageerd hun bezoekers zijn, waar die bezoekers vandaan komen, wat je domein rating is en die van je concurrenten en op welke trefwoorden je concurrenten momenteel ranken. Én je hebt inzicht in de technische aspecten van de websites van je concurrenten. Genoeg munitie om te starten met het optimaliseren van je huidige online communicatie -en marketingstrategie.
Nabrander: Vergelijk je succes niet alleen aan anderen
Een online concurrentieanalyse is fantastisch middel om inzicht te krijgen in de websitestatistieken van je concurrenten en biedt een referentiekader om de resultaten van jouw website in een breder perspectief te plaatsen. Het continu meten van je eigen websitestatistieken blijft echter net zo belangrijk en urgent. Identificeer daarom je KPI’s en stel per kwartaal targets op basis je online concurrentieanalyse, je historische data en je (audience first) online communicatie -en marketingstrategie.
Succes meet je niet alleen aan de hand van de websitestatistieken van je concurrenten, maar ook aan de hand van hoe je bezoekers je website ervaren en hoe je tegemoetkomt aan de behoefte van je publiek.
Wil je graag een holistisch raamwerk waarin direct duidelijk wordt wie je doelgroep is, waar die zich bevinden, welke content zij behoefte aan hebben en hoe je online successen überhaupt moet meten? Wacht dan niet langer en lees de blog over audience first dan meteen.
Bonus: Onze top 10 favoriete benchmark tools op een rij:
Let op: onderstaande tools zijn allemaal betaald, maar beschikken over krachtige gratis functionaliteiten.