Naar de content
  • Wie
  • Hoe
  • Cases
  • Blogs
  • Contact
Branding en contentmarketing in 2024: drie trends waar je niet omheen kunt cover

Branding en contentmarketing in 2024: drie trends waar je niet omheen kunt

Tegen het eind van het jaar vliegen de trendrapporten je om de oren. Wij spitten er een heleboel door en geven je de vier-minuten versie. Je hebt tenslotte wel iets beters te doen tijdens de feestdagen. Dit zijn de drie belangrijkste ontwikkelingen waar je het komende jaar iets mee moet in je branding en contentmarketing.

AI: van bedreiging naar verrijking

Nogal een open deur, maar AI staat natuurlijk op één. Waar sommigen kunstmatige intelligentie en dan met name de LLM’s (large language models) begin 2023 nog zagen als een geinige hype, weten we nu dat het de grootste digitale revolutie is sinds de komst van het internet. ChatGPT, Dall-E en Midjourney zijn inmiddels vaste kantoorgenoten bij Soul Kitchen en als de ontwikkelingen in 2024 net zo snel gaan als de afgelopen maanden, dan gaan we nog veel moois beleven.

Nee, wij zijn inderdaad niet van de doemschool die bang is dat AI ons overbodig maakt. Integendeel, AI helpt ons nu al om processen te stroomlijnen, producties te plannen en ideeën te genereren. Zodat wij ons nog meer kunnen focussen op strategie, creativiteit en analyse en we ons nog verder kunnen verdiepen in de wereld van onze opdrachtgevers en hun publiek. We zien het dus als een verrijking, mits goed ingezet.

En dat brengt ons direct bij de volgende trend die 2024 gaat domineren.

Merken worden menselijker

AI gegenereerde content kan niet anders dan onpersoonlijk zijn; ze is immers opgebouwd uit de ‘wisdom of the cloud’. In een wereld waarin technologie ons leven steeds meer dirigeert, groei niet alleen de behoefte aan menselijk contact, maar ook aan echte verhalen en (gedeelde) ervaringen. En dat is eigenlijk een hele fijne tegentrend van digitalisering; merken worden menselijker.

Investeer dus serieus in het vinden van je unieke positionering, je merkidentiteit en de uitstraling die daarbij hoort. Communiceer meer dan ooit vanuit je merkwaarden en creëer een unieke stem die diep resoneert bij je publiek. Bij Soul Kitchen hebben we 2024 niet voor niets uitgeroepen tot het jaar van de personal branding en onze jaarlijkse Soul Calendar draait volledig om brand archetypes, die je helpen om je merkidentiteit te vinden.

SEO is dood, lang leve SEO

Vergeet blogs! Oh nee natuurlijk niet. Wie schrijft, die blijft en geschreven content zal niet verdwijnen. Maar alle cijfers wijzen op een grote toename in consumptie van short form video en audio content. Onze collectieve schermtijd is omhoog gegaan, terwijl de video’s steeds minder lang worden. Korte video’s, reels en TikTok-style content geven je als merk de kans om direct en persoonlijk met je publiek te communiceren en een diepere band te smeden. Datzelfde geldt voor podcasts.

Maar hoe zit dat dan met organische groei? Die was toch vooral gebaseerd op geschreven content? Klopt, maar dat verandert dus snel. Want de manier waarop mensen naar informatie zoeken verandert. Het werkwoord Googlen wordt vervangen door ‘tiktokken’ of ‘ChatGPT-en’. Google snippets gaat sowieso leiden tot minder web traffic vanuit good old Google. En trouwens, Youtube wordt als zoekkanaal al meer gebruikt dan Google (maakt verder niet uit want is hetzelfde bedrijf, maar toch).

Een website met alleen goede, seo geoptimaliseerde tekst is dus niet meer genoeg. Aandacht voor de geschreven content blijft zeker belangrijk. Maar creëer in 2024 ook meer visuele content en focus op user generated content met persoonlijke verhalen. Dat is de enige manier om je nog goed te kunnen onderscheiden in de zee van AI generated content.

Er vindt, kortom, een snelle verschuiving plaats van feitelijke informatie in tekst voor Google naar storytelling in short format video en long format audio (podcasts) voor online communities. In het verlengde daarvan moet je kanalen als Youtube, Instagram, Tiktok en LinkedIn in je contentstrategie de aandacht geven die ze verdienen (lees: meer).

(tekst gaat verder onder de banner)

Inzichten, tips en inspiratie over creativiteit en branding kakelvers bezorgd? Schrijf je in.

Instemming*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Conclusie

Contentmarketing verandert ingrijpend. Meer kanalen, meer formats, meer touchpoints. En dus: minder regie. In een steeds complexere wereld is het de kunst om zaken simpel te maken. En dat begint met kiezen. Waar sta je voor, waar ga je voor en wat doe je anders dan de rest? Neem in januari je merkessentie nog eens goed onder de loep en verwerk deze in je contentstrategie voor 2024.

Kijk daarbij ook verder vooruit dan een jaar. Bedenk eens waar je over tien jaar wilt staan. Waar wil je naartoe groeien? Dat hoeft niet altijd meer, meer, meer te zijn. Het kan ook betekenen dat je een ander soort publiek wilt bereiken, meer werk wilt genereren waar je hart sneller van gaat kloppen.

Groeien kan op heel veel manieren. Net als communiceren. Contentmarketing verandert, maar gelukkig blijven er ijzeren wetten onder liggen die ook volgend jaar je kompas zijn. Verhalen zijn nog steeds de snelste weg naar het hart van je publiek; zet storytelling technieken in. Consistentie is de sleutel tot succes; maak een contentkalender voor het hele jaar en zorg dat je je contentmanagement op orde hebt. En merken bouw je niet in een dag, maar elke dag opnieuw; focus op de volgende zet maar hou het grote doel voor ogen.

Ook in 2024 helpen we je daar graag bij.

Audience first: nog altijd een winnende strategie

Contentmarketing: in 5 stappen naar succes

Meer blogs

SoulKitchen BV
Prinsenlaan 2
3732 GN De Bilt

Kvk 86012320
BTW NL863831473B01

  • Contact
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Sitemap
Beheer cookie toestemming
We plaatsen functionele en analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}