The Ruler
BAM! We denderen januari in met misschien wel het krachtigste archetype dat er is: De leider. Georganiseerd, streng, zelfverzekerd en een tikkeltje autoritair. En vooral dat laatste heeft vaak een negatieve klank. Je denkt misschien snel aan een machtspositie en vooral het misbruiken daarvan. Bij Soul Kitchen zien we dat toch nét even anders. In autoriteit zit namelijk overtuiging. En marketing is overtuigen. Dat doe je niet door met ijzeren hand ideeën door te drukken omdat je nou eenmaal de baas bent. Een échte autoriteit word je alleen als je publiek jouw ervaring, expertise of kennis erkent. Hierdoor ziet je publiek je als betrouwbaar en geloofwaardig. En in dat licht, is autoritair zijn zo slecht nog niet.
3 Schrijftips voor The Ruler
Ontwikkel een sterke stem: The Ruler heeft een krachtige, zelfverzekerde stem en is niet vies van een bold statement. Zorg er dan wel voor dat je zo’n uitspraak ook pérfect kan onderbouwen met de nodige feiten of door het delen van je persoonlijke ervaringen. Vraag daarnaast ook naar de ervaringen van anderen. Een goede leider staat namelijk open voor nieuwe inzichten.
Schrijf met een duidelijk doel: The Ruler heeft vaak een duidelijk en ambitieus doel voor ogen. Zorg er dus voor dat dit ook in je communicatie goed naar voren komt. Stel jezelf altijd als eerste vraag (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor dit archetype); ‘wat wil ik bereiken met deze tekst?’
Deel je innerlijke conflicten: Hoewel The Ruler vaak wordt gezien als zelfverzekerd, krijgt je verhaal juist meer waarde wanneer je ook je innerlijke twijfels en uitdagingen met je lezers deelt. Het maakt je een stuk boeiender en menselijker. Lezers zullen zich herkennen in je innerlijke strubbelingen en dat schept een band. Wie denkt dat een leider geen twijfels behoort te hebben, heeft het goed mis. Zo zegt Feike Sijbesma, CEO van DSM: ‘Ik ben onzeker, maar wel vastberaden. Vastberaden om de ankers op te halen die me af en toe mijn eigen zekerheden geven.’