Of je nou als klein bedrijf op zoek bent naar online zichtbaarheid of als groot merk de band met je publiek wilt versterken en ze jouw (kant van het) verhaal wilt vertellen, het begint allebei met dezelfde vragen. Wie ben je, wat heb je te zeggen en waarom moet iedereen dat horen?
De digitale revolutie heeft (merk)communicatie voorgoed veranderd. Het monopolie op media is verdwenen en van centrale regie is allang geen sprake meer. Voor de grotere merken betekent dit dat je geen controle meer hebt over het narratief. Hoe pak je de regie op jouw communicatie in dat versnipperde landschap terug? Hoe zorg je dat mensen jouw perspectief delen? Dat ze voor jouw product, dienst of boodschap blijven kiezen, wanneer ze voor de keuze staan?
Aan de andere kant van het spectrum vinden we het mkb, de start- en scale-ups, de verenigingen, stichtingen en ngo’s van Nederland. Zij hebben meestal het omgekeerde probleem: wordt – en blijf – maar eens zichtbaar tussen de concurrentie. Online competitie is moordend.
Je kunt nog zo’n nobele purpose hebben; als je publiek je niet weet te vinden en en niet aanslaat op je verhaal, is het lastig je doelen te bereiken, leden te werven, donateurs en ambassadeurs te krijgen. En het wordt steeds drukker op de digitale snelweg. Online zichtbaarheid? Sluit maar aan in de file.
Twee verschillende werelden met totaal verschillende uitdagingen. En gek genoeg is de oplossing in de basis hetzelfde.
Want als je echt aandacht geeft aan je publiek én je verdiept in de grondbeginselen van je merk, dan kun je stukje bij beetje de regie (terug)pakken en je online zichtbaarheid vergroten. Dat is niet per se moeilijk of makkelijk. Het vergt eigenlijk maar twee dingen: tijd en doorzettingsvermogen.
Tijd, want zoals het oude gezegde luidt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En doorzettingsvermogen, want de ROI van je inspanningen is niet altijd direct meetbaar. Maar hij is er wel degelijk, ook al vertaalt zich dat in het begin niet in zwarte cijfers op de winst- en verliesrekening. Kwestie van de vos beoordelen op zijn vermogen kippen te vangen. Waarover later meer.
Begin bij je branding
Elke relatie valt of staat met vertrouwen, dus ook die tussen een merk en haar publiek. Vertrouwen bouw je op het nakomen van afspraken en waarmaken van beloftes. Begin daarom altijd bij de branding. Bij het neerzetten van een helder verhaal over wie je bent en waarom en hoe je het leven van mensen en/of de wereld een stukje beter maakt.
Dat merkverhaal moet integer zijn en vanuit het DNA van de organisatie komen. En omdat een bedrijf niets anders is dan een verzameling mensen die bepaalde afspraken hebben gemaakt over wat, voor wie en waarom ze iets doen, betekent dit: vanuit de mensen die samen de ziel van het bedrijf vormen.
Hoofd & Hart = Soul
Die ziel is de optelsom van hoofd en hart; van de rationele en emotionele kenmerken van je branding. Combineer je dat met je doelen (je missie en visie) en culturele kenmerken (je kernwaarden), dan heb je de essentie te pakken. Noem het je why, je purpose, je diepste wezen of je hogere doel. Wij noemen het soul.
Als je soul niet onderscheidend genoeg is of je er niet de juiste woorden voor kunt vinden (wat we vaak zien en wat ook logisch is); het heeft alles met emotie te maken en dat laat zich nou eenmaal moeilijk in woorden vangen. Desondanks, het blijft de oh zo noodzakelijke eerste stap op weg naar online zichtbaarheid en succes.
Soul searching voltooid? Dan kun je je verhaal gaan vertellen. Op honderden manieren. Wat is de juiste? Om te weten tegen wie je praat, op welke toon, met welke content en via welke kanalen, ga je vervolgens aan de slag met je publiek.
In een serie van zes blogs nemen we je mee in onze ‘audience-first’ manier van denken en werken. Lees nu de volgende blog en leer alles over audience first denken en waarom het de sleutel is tot online zichtbaarheid en succes.