Naar de content
  • Wie
  • Hoe
  • Cases
  • Blogs
  • Contact

Drie privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics in 2022

Google Analytics is illegaal. Volgens de Oostenrijkse privacytoezichthouder noyb is Google Analytics in strijd met Europese privacywetgeving. Google Analytics stuurt, zo stelt de privacywaakhond, IP-adressen en cookiegegevens van gebruikers naar de VS. Data die op Amerikaanse servers staan vallen onder de Amerikaanse wetgeving en zijn daardoor toegankelijk voor Amerikaanse inlichtingendiensten. Daarom waarschuwen veel partijen, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, voor een mogelijk verbod van Google Analytics. Omdat de Europese privacywetgeving de komende jaren waarschijnlijk alleen maar strenger wordt, is het noodzakelijk om privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics te verkennen. Want die zijn er wel degelijk. Hieronder vind je onze favorieten, waarbij de privacy en bescherming van persoonsgegevens centraal staan. 

1. Piwik Pro 

Piwik Pro is een marketing en analytics suite met de focus op gebruikersprivacy en gegevensbeveiliging. Met Piwik Pro is het mogelijk om het web-, app-, product- en intranetgedrag van gebruikers te volgen. Piwik Pro noemt zichzelf het beste alternatief voor Google Analytics. En daar ben ik het mee eens. Qua functionaliteiten, dashboards en gebruikersgemak is Piwik Pro zeer vergelijkbaar met Google Analytics. Het grote voordeel is dat Piwik Pro geen concessies doet op het gebied van privacy en data. 

Piwik Pro voldoet standaard aan alle de gegevensbeschermingswetgeving, waaronder de AVG, LGPD en de Chinese internetwet. Daarnaast houdt Piwik Pro rekening met de strenge eisen van de Amerikaanse Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA) en de EBA-richtlijnen voor het gebruik van cloud services door financiële instellingen. 

De reden dat momenteel veel partijen op zoek zijn naar een alternatief is dat je met Google Analytics eigenlijk niet de volledige controle hebt over de gegevens die je verzamelt. Daarentegen ben je met Piwik Pro daadwerkelijk eigenaar van je data, staan de servers in EU en kun je zelfs kiezen tussen privé-cloud of een on-premise server. Om aan steeds de strengere privacywetten van de EU te voldoen is Piwik Pro een aantrekkelijk alternatief voor Google Analytics.

Bottom-line:

  • Kosten: Gratis (tot 500.000 maandelijkse acties)
  • Installeren: Makkelijk
  • Functionaliteiten: Goed
  • Gebruiksgemak: Gemiddeld
  • Implementatie conversies: Makkelijk (middels tag manager tool)

2. Matomo

Matomo (voorheen Piwik) is een opensourceprogramma om bezoekersstatistieken van websites bij te houden. Ik ben een grote voorstander van opensourceprogramma’s. Die zijn namelijk vaak community-gedreven, zijn per definitie transparant en het gebruik is en blijft gratis. Ook bij Matomo is dit het geval. Je bent met Matomo volledig eigenaar van de data die je verzameld. Of zoals Matomo het zelf mooi verwoord: “You’re in the driver’s seat with the power to decide what happens to your data, and to protect your user’s privacy.” 

In ‘the driver’s seat’ zitten betekent dat je op drie manieren de controle over de data kan nemen. Via:

  1. Matomo On-Premise (data wordt opgeslagen op jouw eigen server)
  2. Matomo Analytics for WordPress (vergelijkbaar met on-premise, maar via WordPress)
  3. Matomo Cloud (data wordt opgeslagen via de servers van Matomo)

De functionaliteit, dashboards en gebruiksgemak van Matomo zijn acceptabel. Het demo account van Matomo geeft een goede indruk van wat je kunt verwachten. Het ziet er iets gelikter uit dan Piwik Pro, maar de interface werkt minder intuïtief en laadt soms traag. De implementatie van custom conversies via de eigen tag manager van Matomo was daarnaast een ‘pain in the ass’. Het instellen van een trigger, tag en conversie verliep bijzonder moeizaam. Dat had onder andere te maken met ontbreken van duidelijke documentatie en een buggy preview-modus. Deze problemen had ik niet met Piwik Pro. Daarom  staat Matomo op plek twee.

Dashboard Matomo

Bottom-line:

  • Kosten: Gratis (als je Matomo op je eigen server installeert)
  • Installeren: Makkelijk
  • Functionaliteiten: Goed
  • Gebruiksgemak: Matig
  • Implementatie conversies: Moeizaam (middels tag manager tool)

3. Plausible Analytics 

Plausible Analytics is een eenvoudige, lichtgewicht, ethisch, open-source en privacyvriendelijk Google Analytics-alternatief. Met Plausible Analytics is een cookiebanner niet meer nodig, omdat er helemaal geen cookies worden geplaatst. Voor de UX van je website is dan natuurlijk een enorm pluspunt. Daarnaast genereert Plausible Analytics geen persistent identifiers en worden er geen persoonsgegevens verzameld of opgeslagen. Alle data wordt geaggregeerd en kan dus niet herleid worden naar een individu. Dat maakt Plausible Analytics een privacy-first programma. 

Het dashboard van Plausible Analytics ziet er verder heel strak uit en de statistieken zijn makkelijk te interpreteren. Ideaal als je in één oogopslag wilt zien hoe je website presteert. Oordeel zelf via het demo dashboard van Plausible Analytics. 

Plausible Analytics noemt zichzelf een alternatief voor Google Analytics, maar dat is het niet. Bij het ontbreken van goede concurrenten na plek 1 en 2 heb ik maar Plausible Analytics toegevoegd. Qua functionaliteiten, dashboards en gebruikersgemak komt het niet in de buurt van Google Analytics of Piwik Pro. Er is een bijvoorbeeld rudimentair filter aanwezig om je doelgroep te segmenteren, maar die kun je dan vervolgens niet opslaan in een custom segment. 

Het toevoegen van conversies vraagt daarnaast kennis van HTML en Javascript. Het ontbreken van een tag manager tool, maakt de implementatie van conversies in Plausible Analytics onnodig complex. Voor een tool die zich probeert te onderscheiden door ‘het simpel te houden’ is dit behoorlijk tegenstrijdig.

Dashboard Plausible Anayltics

Bottom-line:

  • Kosten: 9 euro per maand bij 10K maandelijkse pageviews
  • Installeren: Makkelijk
  • Functionaliteiten: Laag
  • Gebruiksgemak: Hoog
  • Implementatie conversies: Moeilijk door het ontbreken van een tag manager tool.

Conclusie 

Wordt Google Analytics in 2022 verboden? Dat moet nog blijken. Bovendien zal Google wel weer met een methodiek komen (bijvoorbeeld via Google GA4) om de regels van de EU te omzeilen. Ongeacht of het wordt verboden, vinden wij vanuit Soul Kitchen het belangrijk om naar privacy-vriendelijke alternatieven te kijken. Om je doelgroep goed te kunnen begrijpen is het natuurlijk belangrijk om gedrag van websitebezoekers te verzamelen, maar niet ten koste van hun privacy. 

Wil je meer weten over het gebruik en implementatie van de bovenstaande privacy-vriendelijke alternatieven voor Google Analytics, neem dan contact op met raoul@soulkichten.nl.

Bonus: mijn hidden-gems lijstje voor open-source & self-hosted analytics tools waar ik nog verder in wil grasduinen. Een echte parel is Post Hog!

PostHog

Umami

Offen

Countly

Goat Counter

SoulKitchen BV
Prinsenlaan 2
3732 GN De Bilt

Kvk 86012320
BTW NL863831473B01

  • Contact
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Sitemap
Beheer cookie toestemming
We plaatsen functionele en analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}