Soul Branding is een inspirerende masterclass én praktische workshop ineen, voor bedrijven en organisaties die serieus aan de slag willen met hun merk. Je gaat naar huis met een vlijmscherpe positionering en een bezield merkverhaal om je maatschappelijke betekenis en positieve impact te vergroten. Plus een hoofd vol frisse ideeën, een rugtas vol nieuwe inzichten en een gereedschapskist vol technieken en tools waarmee je direct aan de slag kunt, en jaren vooruit.
Wat is Soul Branding?
Soul Branding is raketbrandstof voor je merk en je mensen. Twee dagen lang gaan we dieper graven en vinden we de ziel en het verhaal dat jouw merk verdient. Verwacht geen maniakale marktonderzoeken of kleurloze klantprofielen. Geen stuurs gestaar naar systeemplafonds of prietpraat bij de koffieautomaat. Verwacht wél maatwerk, aandacht en energie. Twee dagen lang draait alles om jou en je merk. Vergeet de standaardformules; het is tijd voor verdieping en creativiteit.
Waarom Soul Branding?
De wereld verandert razendsnel en de complexiteit neemt toe. Bedrijven en organisaties moeten weerbaar én wendbaar zijn om daarmee om te gaan. Als je niet bereid bent je merk om de paar jaar een serieuze APK te geven, loop je het risico:
- je relevantie te verliezen in een wereld die schreeuwt om oplossingen
- op onbenut potentieel bij medewerkers (meer zingeving –> meer productiviteit)
- kansen te missen om een diepere band met je publiek te smeden
- verloren te gaan in de massa, ongehoord en ongezien
- dat het talent van de toekomst je links laat liggen omdat je verhaal niet resoneert
Voor welk soort bedrijven?
Soulbranding is in principe geschikt voor alle bedrijven en organisaties die serieus aan de slag willen met hun merk en hun verhaal. Van MKB tot multinational tot NGO. Het programma is altijd maatwerk en we zijn in nogal wat markten thuis. Ook hebben we veel ervaring met bedrijven die ontstaan uit fusies en overnames. We helpen graag:
M&A bedrijven / Start-ups & Scale-ups / Non-profit
Voor wie?
Soul Branding is vooral geschikt voor teams en directies (c-suite). Want we gaan zo diep graven dat merk- en bedrijfsstrategie elkaar soms raken. Dat is niet eng maar juist goed. Want het betekent dat je écht stappen kunt maken naar positieve impact. We ontvangen graag:
Directies / Marketing teams / Management teams
Wat levert Soul Branding op?
1. Direct resultaat:
- een opgefriste merkidentiteit en een unieke positionering in de markt
- een ijzersterk en authentiek merkverhaal waar je jaren mee vooruit kunt
- hernieuwde energie en meer werkplezier in je bedrijf
2. Nieuwe inzichten:
- dieper begrip van de ziel van je merk en je reden van bestaan
- bredere kennis over de kracht van storytelling en hoe je het toepast
- frisse inzichten over creativiteit en waarom het cruciaal is om te overleven
3. Technieken en tools:
- om je merkverhaal naar een hoger niveau te tillen
- om creativiteit en storytelling effectief in te zetten
- om je verhaal continu, consistent en consequent te vertellen
Programma en prijzen
Het programma bestaat uit een aantal vaste onderdelen. In deel 1 en deel 3 mag je achteroverleunen (al zul je vaker op het puntje van je stoel zitten) en in deel 2 en 4 gaan we samen actief aan de slag met je merk. Soul Branding is uiteraard helemaal toegespitst op jouw organisatie, dus maatwerk. We beginnen altijd met een interview waarin we jouw wensen, doelen en uitdagingen inventariseren. Dat vormt de basis voor deel 2 en deel 4.
Deel 1: creativiteit ontketenen
Dag één – ochtend
Alles begint met originele ideeën. Dat vraagt om creativiteit. En daar is niets mysterieus aan; iedereen kan het. Ontdek waarom creativiteit de motor is achter de meest innovatieve merken en hoe jij het inzet om de ziel van je merk te (her)ontdekken. Bereid je voor op de meest inspirerende dagstart ooit. Je leert:
- wat creativiteit is en hoe inspiratie werkt, van songwriting tot schilderkunst
- de voorwaarden te scheppen voor een creatieve flow
- technieken en hacks om de creativiteit in je team of organisatie te ontketenen
Deel 2: deep dive in je merkessentie
Dag één – middag
Ga verder dan oppervlakkige kenmerken en ontdek de ware ziel van jouw merk. We graven dieper dan je ooit deed om te ontdekken wat jouw organisatie werkelijk drijft in het streven naar een betere wereld. We onderzoeken:
- of je missie, visie, merk- en kernwaarden (nog) aansluiten bij je betekenisvolle ambities
- waarom merken net mensen zijn en wat dat voor jouw merk betekent
- hoe je je merk van binnenuit transformeert en positioneert om te versnellen naar maximale positieve impact
Deel 3: de kracht en kunst van storytelling
Dag twee – ochtend
Waar merken vechten om aandacht, is het cruciaal om je te onderscheiden. En omdat buiten winnen binnen begint, moet je verhaal allereerst iets losmaken bij je eigen mensen. Leer alles over de kracht én de kunst van storytelling om het signaal te worden in de ruis. Je ontdekt:
- Waarom verhalen de krachtigste manier zijn om mensen te overtuigen
- Hoe de meest succesvolle merken storytelling-technieken inzetten
- Hoe jij storytelling toepast in al je tastbare en niet-tastbare merkaspecten voor positieve verandering
Deel 4: een onuitwisbaar merkverhaal schrijven
Dag twee – middag
Tot slot gaan we van de ziel naar het hart van je merk: het verhaal. Een ijzersterk merkverhaal is meer dan een verzameling woorden; het is de essentie, tot leven gewekt door emotie, passie en visie. Nu leer je hoe je de inzichten uit de vorige delen toepast om een krachtig, aansprekend en authentiek verhaal te creëren. We gaan aan de slag met:
- het vertalen van je merkessentie naar een onuitwisbaar merkverhaal
- de verschillende manieren om je merkverhaal te vertellen
- een praktisch actieplan om je merkverhaal binnen en buiten je organisatie te verspreiden
“Your brand is the single most important investment you can make in your business”
Steve Forbes, Chairman Forbes Media
Investering
- Tijd: twee dagen
- Waar: een inspirerende plek
- Deelnemers: twee tot acht
- Prijs: € 5.000,-