Bewust(er) keuzes maken rondom werk en leven, zodat je jouw wensen en doelen kunt realiseren. Dat is waar EBC Nederland bedrijven en hun medewerkers bij helpt. Ze zorgen ervoor dat mensen en organisaties vandaag op hun best zijn. Maar ook dat ze op lange termijn de daad- én geestkracht hebben om de vruchten te plukken van jarenlange inzet. Die boodschap overbrengen bleek zo makkelijk niet. Soul Kitchen hielp EBC Nederland met de invulling en vormgeving van hun visie, positionering, branding en visuele identiteit. Ook legden ze EBC’s kijk op werk én het leven vast in een één minuut durende corporate video.
Wie een website, whitepaper of mail leest over financiën of pensioenen, heeft vaak geen idee wat er staat of bedoeld wordt. Deze materie vertalen en hapklaar maken is dan ook een vak apart. Niet iets wat je er zomaar even bij doet. Iemand moet snappen hoe marketing en communicatie werkt en een logische vertaalslag kunnen maken. Om daarna voor betere zichtbaarheid te zorgen en content te maken die wel iedereen begrijpt. Marcel: “Een zakenrelatie bracht ons in contact met Joost van Soul Kitchen. Als iemand waarmee je al langer serieus zakendoet een ander aanbeveelt, dan weet je dat het goed zit”. Paul voegt daaraan toe: “Dat zat – en zit – het ook. Inmiddels al vijf jaar lang”.
De juiste keuzes
Paul Jansen en Marcel van Leeuwen begonnen 20 jaar geleden EBC Nederland. Ze wilden een vertaalslag maken van de wereld van pensioen en arbeidsvoorwaarden naar privé. Die ging om vragen zoals ‘Welke keuzes kun je maken als werkgever én werknemer?’ maar ook ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen in staat om bewuste keuzes te maken waar ze op langere termijn echt iets aan hebben?’
Paul: “De financiële wereld is kampioen in materie ingewikkeld maken. Omdat mensen niet snappen wat ze lezen of wat gezegd wordt, zijn ze ook niet geïnteresseerd. Door de gigantische hoeveelheid aan complexe informatie weten mensen niet welke keuzes er zijn. Laat staan welke keuzes ze kunnen maken en wie ze kunnen vertrouwen. Dat moet en kan anders. Het is waarom Marcel en ik al ons hele leven het anders willen doen. Wanneer wij met mensen praten draait het om geld dienstbaar maken aan jouw leven”.
Marcel vult aan: “We wilden de wereld van de werkgever en werknemer (zowel zakelijk als privé) met elkaar verbinden. Dat arbeidsvoorwaarden goed worden geregeld en dat de werknemer deze ook snapt en waardeert. Want alleen dan kan hij de juiste keuzes maken. Keuzes die zijn afgestemd op de persoonlijke situatie en doelen”.
Krachten bundelen
Vijf jaar geleden had EBC Nederland al een aantal ideeën en er stond al wat. Maar pas met Soul Kitchen kreeg het setje ideeën vorm en werd het Financieel Fit en Vitaal Programma ontwikkeld. Samen met Bureau Vijftig werd het merkverhaal en de branding voor EBC Nederland ontwikkeld. Marcel: “Alles heeft waarde gekregen, onder andere dankzij Soul Kitchen. Ze zijn een bureau op afstand, maar toch altijd dichtbij”.
Volgens Paul zit de kracht van Soul Kitchen in het feit dat ze ingewikkelde materie omzetten in heldere taal. “Zij zorgen ervoor dat mensen begrijpen wat ze kunnen doen en dat ze snappen welke acties ze daarvoor moeten ondernemen. Joost kent bijvoorbeeld de financiële wereld niet zoals wij die kennen, maar hij vertaalt hem precies naar die kern waar het over gaat. Naar wat echt belangrijk is”.
Marcel vertelt hoe ze al 21 jaar lang werken aan hun visie, missie en strategie en hoe ze hun boodschap probeerden over te brengen. “Wat voor ons altijd zo logisch was, konden we moeilijk overbrengen op anderen. We hadden te veel woorden nodig om iemand te overtuigen. Je wil een gevoel overbrengen. Een gevoel waarmee je laat zien hoe belangrijk het is om op verschillende niveaus in je leven iets te betekenen. Dat geld niet in de weg moet zitten. Dat het in feite een smeermiddel is om het leven te leven zoals jij dat wil.
Soul Kitchen vertaalde dat naar een video. Toen ik hem voor het eerst zag, keek ik naar waar we al die jaren mee bezig zijn geweest. Hij was zo treffend. Het zorgde gewoon voor tranen in mijn ogen! Ze willen je business begrijpen en daardoor gáán ze het ook begrijpen. Dat is nodig als je dingen maakt, zoals teksten en video’s. Het is van belang dat je dezelfde taal spreekt. Dat je aan één woord genoeg hebt om zaken te duiden of een gevoel of richting weer te geven”.
Andere invalshoek
Soul Kitchen gelooft dat het DNA van je merk jouw ‘soul’ is. Het zijn de mensen, hun waarden en hun werk. Maar ook: waarom doe je wat je doet en wat is nou die stip op de horizon? Daar horen langdurige werkrelaties bij. Vinden ook Paul en Marcel. “Ze zijn in staat zich te verbinden en betrokken te zijn en pakken een aantal wezenlijke dingen bij elkaar; content marketing, design en data. Dat maakt een mooi geheel. Joost is de bandleider. Door zijn enthousiasme ontstaat een zakelijke kameraadschap”, aldus Marcel.
Paul: “We zijn ontzettend blij met het werk dat Soul Kitchen heeft gedaan. En nog altijd doen. Kennis van zaken is belangrijk en ik geloof in hoe deze mannen hun krachten bundelen. Ze maken content, verzorgen vormgeving en ondersteunen hun werk met data. Dat ze no nonsens zijn, geen blad voor de mond nemen en zaken vanuit een andere invalshoek benaderen tilt de samenwerking naar een hoger niveau”.