Nieuw Nederland Architecten heeft als missie Nederland huis voor huis een stukje duurzamer en mooier maken. Ze vonden het maar vreemd dat het in ons land zo moeilijk is om zelf een huis te (laten) bouwen. Daarom ontwikkelden ze Barentsz Ontdekkinghuizen: vrijstaande houtskeletbouw-huizen die dankzij ‘noordelijke’ trekjes en bijzondere details er niet alleen prachtig uitzien, maar ook nog eens energieslim en onderhouds- en klimaatvriendelijk zijn. Een uniek concept dat vroeg om een unieke visuele identiteit.
“Soul Kitchen ontwikkelde jaren geleden het Barentsz logo, bijpassende beeldtaal, huisstijl en de website. Daarnaast verbeteren ze nog elke dag onze online performance, zorgen ze dat open dagen volgepland zijn en bieden ze inspiratie als het gaat om duurzaam wonen”, vertelt Derk Jan Wentink, één van de oprichters van Barentsz Ontdekkingshuizen.
“Homme de Vries van Soul Kitchen was bij Nieuw Nederland Architecten een vaste kracht op het gebied van vormgeving en huisstijl met wie we al lang en plezierig samenwerkte. Toen het plan voor Barentsz Ontdekkingshuizen ontstond zochten we een manier om beter vindbaar te worden. We hadden behoefte aan een goede online marketingstrategie. Een mooie website met goede vormgeving is belangrijk, maar je hebt er weinig aan als je niet vindbaar bent.”
Autonoom en toch een team
“Wij hechten aan langere relaties en continuïteit en de samenwerking met Homme beviel goed. Onder andere daarom vroegen we hem mee te denken over de vormgeving en positionering voor Barentsz. In de tussentijd ontstond Soul Kitchen waardoor Joost en Raoul in beeld kwamen.
Zij zorgden ervoor dat zowel het design, de teksten als de online vindbaarheid een geheel werden. De drie hebben hun eigen opvattingen en expertise maar respecteren elkaars kunde en mening. Ze zijn autonoom en toch een team. En je kunt zien dat ze plezier hebben in wat ze doen”, vertelt Casper Hellebrekers, een van de andere oprichters van Barentsz.
“De kracht van Soul Kitchen zit in strategie vertalen naar beeld en tekst. Als je met elkaar een strategie bedenkt begint dat als iets abstracts. Wat ik heel prettig vind is dat we een pad uitstippelen en kijken naar wat werkt en wat niet. We besluiten niet alleen om een jaar lang bijvoorbeeld social media-campagnes te doen maar evalueren ook daadwerkelijk. En waar nodig sturen we bij”, aldus Casper. “Met hun See Think Do Care model hebben ze een goede onderlegger. Daar kunnen we alles aan toetsen. Dat vind ik sterk.”
Een merk in de markt zetten
Derk Jan: “Het spanningsveld in een samenwerking moet goed zijn. En dat is met Soul Kitchen het geval. De samenwerking werpt zijn vruchten af. Dat heeft enerzijds met onze eigen ontwikkeling te maken, maar nog meer met wat Soul Kitchen neerzet. Met Nieuw Nederland Architecten zijn we dienstverlenend.
Met Barentsz creëren we een product en gaandeweg leren we hoe je daar een merk van maakt en dat in de markt zet. We willen inmiddels ook een tweede markt gaan aanboren met ons concept van houtskeletbouw. De invulling daarvan is een mooie taak voor Soul Kitchen. Ik ben benieuwd naar hun invulling, maar heb alle vertrouwen in waar ze mee komen.”